pondělí 29. února 2016

Rozhovor - FEEBLE MINDED - Album "The Perfect Suicidal Act" bereme jako odrazový můstek nebo základní kámen budoucích FEEBLE MINDED.


Rozhovor s českou death metalovou kapelou FEEBLE MINDED - odpovídali Pavel a Honza.

přeložila Markéta, děkujeme!

Ave FEEBLE MINDED! Na konci minulého roku jste vydali album „The Perfect Suicial Act“. Rovnou musím také dodat, že je to pořádný nářez. Jak jste s albem spokojeni? Máte už nějaké ohlasy, připomínky od fanoušků?

Pavel: Zdravím! Tak určitě s albem jsme spokojeni, protože je to vlastně naše návratová deska po hibernaci, na kterou měly vliv faktory, jak rodinné tak personální. Ohlasy jsou zatím výborné. Opravdu, já osobně jsem to nečekal. Jsem od přírody skeptik a o to je to příjemnější a povzbuzuje to do další práce s kapelou.

Honza: Ahoj, reakcí fanoušků máme spousty. Nečtu si komenty u článků, ale po tom, co dali BiL tuto nahrávku na net jsem projížděl mnoho diskusí, které mě zarazily. Žádný hate, samá kladná odezva. Co se s tím světem děje…

Album jste vydali u NICE TO EAT YOU u Vládi Prokoše a u japonských AMPUTATED VEIN RECORDS. Jak tomu mám rozumět? To jste se nějak domluvili s Japonci? Jak se který label na vydání vlastně podílel a jak vás propagují? Jste s nimi spokojeni?

Pavel: Na tuto otázku by nám asi přesně odpověděl Vláďa. Vydavatel je NTEY records kooperující s Amputated Vein records. Jestli jde jen o distribuci nebo si Japonci nějaké kopie nalisují to netuším. My chtěli vydat desku u deathmetalovýho labelu a oslovit cílovou skupinu zaměřenou na tento styl, což  NTEY splňuje. Po období ticha, jaké FM prodělalo, je to pro nás super, že po nás label sáhl a nemusíme začínat zase od píky.

Honza: De facto jsme aktivně žádného vydavatele nehledali. I tak Vláďově nabídce předcházela ještě jedna jiná, která byla v některých ohledech zajímavější, nicméně z důvodu, který uvedl Pavel, dopadlo hlasování ve prospěch NTEY.

obal
První věcí, která každého hned uhodí do očí, je opravdu povedený obal. Trošku jsem z bookletu nepochopil, kdože to za ním vlastně stojí? Každopádně, k vaší hudbě sedne perfektně, jako mrtvola do dobré rakve. Jak jste motiv vybírali? Slyšel třeba autor dopředu vaši hudbu a inspiroval se? Nebo jste zvolili z předem připravených prací?

Pavel: Obal měl být původně úplně jiný a od jiného autora a jinou technikou. Prostě se nestihl termínově a i proto vyšla deska ke konci roku a ne dříve. Booklet našeho cd udělal náš zpěvák Honza za 24h v kuse strávených u počítače, kdy pro motiv alba použil fotografie autorů uvedených v bookletu a stvořil z nich to, co máš dnes před sebou. Tak jsem ti odpověděl i na zbytek otázky; autor znal hudbu a velmi dobře texty, protože ty si píše sám a myslím, že obal dokonale evokuje jak texty, tak i 24h nonstop strávených jeho vzniku.

Honza: Jsme rádi, že se ti obal líbí. Motiv alba vznikl za jednu noc, kdy většinu času trvalo hledání fotografií pod vhodnou licencí. Při hledání jsme pracovali s několika představami. Zbytek byla jen manipulace s nimi, retuš, korekce barev a trocha ručního dokreslení. Dát dohromady informace o nahrávce a grafika zbytku bookletu a potisk CD zabraly druhou část dne.

Mezi předposledním a posledním albem u vás došlo k menším personálním rošádám. Odešel Mr. Štembus, ale zase přibyl Tomáš Halama. Proč k tomu vlastně došlo? Tomáš je známý jako skladatel v BRUTALLY DECEASED a HEAVING EARTH. Mluvil nebo účastnil se nějak přímo tvorby nových songů? Jakou měrou přispěl na novinku?

Pavel: Těch změn bylo víc. Štembus šel hrát do Neurotic Machinery, Jaromíra (basa) už nebavil death metal, jeho náhrada Banjo byl nespolehlivý, a další basák Petr skončil z časových důvodů. Zbyli jsme jen já, Honza a bubeník Véna. V této sestavě jsme pár koncertů odehráli, ale ruku na srdce, nebylo to ono. Pak přišlo moje angažmá v Heaving Earth, do kterých mě zlákal spoluhráč z Imperial Foeticide Jarda Šantrůček a Žlababa z HE. Tam jsem poznal Tomáše Halamu, který mi po koncertě Feeble Minded na Czech Death Festu 2012 nabídl své služby basáka, na které došlo až o 2 roky později. Tvorby se neúčastnil, páč mu do Heaving taky nekecám. Prostě jen přijel s námi do studia k Otynovi a zatímco my vyspávali po předchozím náročném večeru, Tomáš profesionál si ráno v klidu nahrál svoje basové linky, do kterých jsme mu nezasahovali. Myslím, že odvedl fantastickou práci, jsme z něj nadšení!!!:-)

Honza: K tomu dodám jen, že do Ádošova příchodu byl autorem 99% hudby pouze Pavel. Podíl ostatních byl tak jeden riff na album. Adam přišel k téměř hotovým skladbám pro Perfect… přesto došlo po jeho příchodu k přepracování některých pasáží a on se svými party na náladě alba a celkovém provedení podepsal. Nové věci připravují Pavel s Adamem společně, tak už jsou rozpracované nové songy pro další album.



Hodně se mi líbí zvuk celé desky. Zvolili jste Otyna a jeho Davos studio. Odvedl opravdu hodně dobrou práci a nebál bych se říct minimálně „evropskou“. Jste jasně rozpoznatelní, čitelní a zároveň syroví a suroví. Přesně podle mého gusta! Jak probíhalo nahrávání? Byli jste dopředu připraveni a měli jste jasnou představu nebo jste vše řešili na místě?

Pavel: Ano Otyna jsme si vybrali už dávno, líbily se nám tituly, pod kterými je podepsán. Bicí se nahrály u Otyna a kytary se zpěvy v domácím studiu Feeble Minded. Basové linky a reamp kytar už zase u Otyna. Mix a produkci jsme ladili spolu přes maily a telefony.

Honza: V jeden okamžik z toho byl Otyn nešťastný. Poslal nám mix a takto na dálku jsme řešili, co a jak chceme změnit. Šlo o dynamiku a spektrální zastoupení nástrojů, tak to pro něj znamenalo překopat mix ve chvíli, kdy myslel, že má hotovo. Když se mu tato změna podařila, zněl v telefonu ještě šťastněji než my.

Nikde jsem nenalezl v bookletu údaje o tom, kdo je autorem textů? O čem vlastně pojednávají a kdo je jejich autorem?

Honza: Autorství hudby, textů, obalu alba i podílu na produkci a nahrávání je v bookletu přiřčeno kapele. Děláme-li něco pro FEEBLE MINDED, bereme FEEBLE MINDED za autora. V našich očích to vypadá lépe. Stáhnu-li si mp3 a u autora jsou vypsaná jména namísto názvu kapely, nakopal bych toho, kdo to tak pojmenoval. U nás to nemůže podělat. Texty jsou klasika – vezmu-li skladby, jak jdou po sobě, tak témata jsou: sebemrzačení, sebevražda, ateismus, sebevražda, sebevražda, vražda, sebevražda a na konec pro změnu sebevražda.



Nedá mi to a musím se zeptat. Proč ta dlouhá prodleva mezi alby? Ono vůbec, od roku 1996, který je uváděn jako datum vašeho založení, jste vydali jen tři dlouhohrající kousky. Proč vlastně tak málo?

Pavel: Máš pravdu, ptalo se na to už dost lidí, ale nejsou to jen 3 desky ale i 2 splity, 1 DVD, několik kompilací, promo nahrávky ale i hraní v dalších projektech. Zpětně vidíme, že to mělo kontraproduktivní účinek, teď už se věnujeme jen regulérním nahrávkám a kapelám s naší časovou vytížeností, by to už ani jinak nešlo.

Honza: To je třeba zrelativizovat. Ten rok vzniku 1996 ber s rezervou. Tento rok a následující probíhalo seznámení s nástroji. V kapele se do dnešního dne vystřídalo (pokud jsem na někoho nezapomněl) celkem 15 lidí, z toho někteří se vrátili, aby zase po čase odešli. Pak jsme ještě měli basáky, které jsme nikdy neviděli – ti nás aspoň ničím nezdrželi a také u nás účinoval bicí automat a osmistopák s nahranými bicími ze studia. S každým se secvičit a naučit jej, co nepochytil sám, zabere půlrok. Tak ten čas plyne ani nevíš jak. Navíc máme odehráno přes 200 koncertů, rok po vydání My Anorexia jsme hráli 50 akcí do roka, tak to po nás nemohl nikdo chtít, abychom se vídali ještě ve zkušebně.

Zaznamenal jsem na internetu, že budete album brzy křtít. Pozvi prosím fanoušky, kdy a kde to vypukne? Mimo jiné vystoupíte i 19. 3. 2016 v Božkově v Plzni na našem festivalu DEADLY STORM. Můžeme se těšit i na skladby z nové desky? Případně, připravujete si pro nás něco speciálního?

Pavel: Ano rád bych všechny 2.4.2016 pozval k nám do Rokycan do restaurace Nová Sparta na námi pořádaný Suicide!Fest, kde pokřtíme naší desku spolu s kamarády z Heaving Earth a Cutterred Flesh. Zahrajeme celou naší novou desku plus dlouho nehrané věci z desky My Anorexia a klasické výplachy z Pernicious Intergrowth.

A jsme rádi za pozvání na Deadly Storm do Božkova, kam se těšíme, a kde zahrajeme skladby převážně z nové desky The perfect suicidal act a 2 hity z desky My Anorexia. Možná i ten šampus bychom tam taky mohli tak jako předbouchnout.


Když už jsme u těch koncertů, nejste zrovna kapela, která by vystupovala příliš často. Proč? Pořád si myslím, že přivést fanouškům hudbu až pod nos je ta nejlepší „propagace“! Lidé pak mají osobní zážitek, odnesou si na památku CD, případně navrch pořádnou alkoholovou opici:).

Pavel: Ale my dřív hráli často a hodně a zase chceme hrát. Stačí nás jen pozvat. Teď máme novou desku, stálou sestavu tak není problém s živým hraním.

Honza: Jak jsem výše nastínil, hráli jsme hodně a před dvěma lety jsme to utnuli. Jeli jsme několikrát hrát na Moravu na akci, kam se od nás plahočíš čtyři hodiny, tam čekáš tři hodiny, až na tebe přijde řada, protože místní kapela musí zvučit půl hodiny a hrát hodinu, pak zvukař zničí tvoji práci, tak vypadáš jako idiot, ale naštěstí(?) lidi stejně opět nepřišli (dle slov pořadatele to je výjimečně), tak zničený nasedáš do auta a těšíš se na další dlouhou cestu domů, během níž přemýšlíš, jestli ti to za to stojí. A další týden to samé… Také v tom hraje roli, že stejně dlouhou dobu nepořádáme výměnné akce, na kterých koncertování v Čechách stojí.

Death metal je natolik extrémní styl, že ho zase tak velké množství fanoušků neposlouchá. Kapely tak musí vyrazit a zviditelnit se i v zahraničí. Chystáte třeba nějaké koncerty venku? Oslovujete zahraničí labely? Snažíte a chcete prorazit i v mezinárodním měřítku?

Pavel: Jak jsem psal výše hraní i v zahraničí pro nás také není problém. Uvidíme, možná v rámci výměn něco proběhne. Nějaké kontakty ze starých časů taky máme, ale nechci předbíhat. Lidi se vše dozví včas. V zahraničí kapela spíš prorazí přes net. A v tomto směru se nyní snažíme dostat, kam to jde. Odezva na nový materiál je dobrá, tak uvidíme. Chce to nezamrznout a pracovat na sobě na nové nahrávce. The perfect suicidal act bereme jako odrazový můstek nebo základní kámen budoucích FEEBLE MINDED.

Honza: Vydali jsme album, tak teď bude období, kdy se budeme snažit nahrávku propagovat. Na druhou stranu, hrajeme už dlouho, death metal nás baví a FEEBLE MINDED děláme pro naše potěšení a zábavu. Nikam jsme se nikdy necpali a měnit to nebudeme. Nahrávku se snažíme šířit přes známé, labely kontaktujeme předem, než jim něco pošleme, se ziny to je různé.

Pavel, stejně jako Tomáš působí i v pražských HEAVING EARTH. Nabízí se otázka, jak dohromady kloubíte povinnosti k oběma kapelám? Je velký rozdíl skládat a nahrávat pro jednu nebo druhou skupinu? Zajímá mě přístup, postup.

Pavel: No kloubíme to. Já nejezdím na zkoušky HE a Tomáš nejezdí na zkoušky FM. Ale vážně, občas se sejdeme, cvičíme samozřejmě doma obě kapely, koncertují s klikem, tak sehranost není problém, ale to je spíš zajímavost pro muzikanty fanouška to asi moc nezajímá. Ve skládání hudby je velký rozdíl protože HE si dělá Tomáš a FM si dělám já s Adamem. My si většinou připravíme riffy nebo rovnou skladby a navzájem se doplňujeme a vymýšlíme si kytarové linky. U nových skladeb to bude 50/50 asi, zářný příklad naší kooperace je skladba „The pain is fascinating“.

Jsou nějaká alba, která tě v poslední době nejen z České republiky oslovila? Zajímá mě, co vlastně poslouchají muzikanti? Shodnete se třeba v kapele, když vyrazíte někam na koncert, co vám bude hrát v autě?

Pavel: Teď sjíždím nový Beneath - The Barren Throne, ty mě hodně baví. Pak Hate Eternal – Infernus, Hellyum, Dissolution, Brute a strašně moc dalších nahrávek. Většinou death metal, když už nevím co, vrazím tam Metallicu - Ride the lightning nebo Slayer - South of Heaven, King Diamond. Když jedeme hrát, posloucháme, kdo co přinese nebo co je v autě v přihrádce. Když je to hrůza, ladíme rádio - třeba Blaník. To je prča poslouchat v nočních návratech domů. Znáš to, ne? Ty český hity z pravěku.

Honza: Na klidný poslech hudby nemám moc času. Nejvíce poslouchám hudbu v práci při programování, tak si vybírám spíše to, co už mám hodně naposlouchané, aby mě to nerušilo. Pak poslouchám hudbu v autě, kde mám momentálně poslední Nile, starší Tyrant of Death (Parasite, Alice…), Fortiori – Sloan, Cryptopsy – The book of suffering, Perfecitizen – Corten.



Na závěr obligátní, přesto důležitá otázka. Co chystají FEEBLE MINDED v nejbližších měsících? Neuvažujete třeba o nějakém turné na propagaci nového alba?

Pavel: O turné uvažuju pořád, ale pořád taky uvažuju, kdo to zaplatí. Ideální by bylo vyrazit s někým známým (jako to udělali Heaving Earth), i za cenu že si zaplatíš. Spousta lidí to odsuzuje, ale je to realita. Já s tím nemám problém, je to super propagace, jak se předvést spoustě lidí a získávat nové fanoušky a zároveň poznat svět. Byla by to super dovolená. Hledáme sponzora.

Honza: V nejbližších týdnech by mělo být dáno do výroby oblečení s motivem nového alba a budou spuštěny nové stránky WWW.FEEBLEMINDED.CZ. Tam si bude možné objednat vše k novému albu a pár posledních věcí k předchozímu.

Děkuji moc za rozhovor a přeji koncerty narvané fanoušky. Ať vám utrhají ruce při koupi vašeho nového CD!

Pavel: Taky dík za prostor na tvým skvělým blogu. Máš to rozjetý parádně. Někdy nechápu chlape jak to všechno stíháš?:-) Všem přeju, ať se mají fajn, poslouchejte muziku, ať Vás baví jako nás a uvidíme na koncertech!

Honza: Díky tobě a všem, kteří došli až k těmto řádkám. Podporujte hudbu a ať se vám daří!

Recenze/review- FEEBLE MINDED – The Perfect Suicidal Act (2015)




Reklama!