čtvrtek 30. června 2016

Rozhovor - PURGATORY - Naše hudba je násilná a rouhačská, temná a děsivá, majestátní, ale zároveň bláznivá a morbidní!


Rozhovor s německou death metalovou kapelou - PURGATORY - odpovídal René Kögel.

přeložila Markéta, děkujeme!

Recenze/review - PURGATORY – Omega Void Tribvnal (2016)

Ave PURGATORY! Poslouchám vaši letošní novinku „Omega Void Tribvnal“ už nějaký čas a pořád v ní objevuji pro sebe nové a nové kousky temnoty. Přiznám se, že jsem od vás čekal dobré řemeslo, ale že mě takhle rozsekáte, tak to ne. Album se podle mě opravdu povedlo. Jaké máte reakce od fanoušků, co recenze?

Zdravíme, Jakube! Moc si ceníme těch krásných slov ohledně naší nové nahrávky. Moc děkujeme za podporu a mimochodem i za česko-anglický rozhovor! Veškeré recenze a zpětná vazba od fanoušků a médií jsou velmi pozitivní. Dokonce existuje spousta lidí, kteří nás znají mnoho let a nikdy se jim moc naše hudba nelíbila. Ale díky této nahrávce se to změnilo a už nám přišli na chuť. Vypadá to, že jsme něco museli udělat dobře, haha!

Hráli jste už některé songy z novinky na koncertě? Jak fungují na fanoušky? Máte už nějaký potencionální hit? Osobně bych si tipnul druhou skladbu „Prophet of Demonic Wrath“.

Už jsme se snažili zapojit několik písní do seznamu ještě před vydáním alba a před koncertem. Od té doby jsme neměli zase tolik koncertů, kde bychom skladby mohli zahrát. Ale teď už máme za sebou hodně příležitostí, kde jsme mohli skladby vyzkoušet více než jednou. A po nespočet zkouškách se cítíme více a více připraveni, abychom nový materiál hráli naživo! Jakmile lidé poznají, že hrajeme novinky, tak většinou sledují a poslouchají více pozorně. Je těžké a v tuto chvíli vlastně moc brzy k tomu abychom určili potencionální „hit“. Každá píseň z alba „Omega Void Tribvnal“ má z našeho pohledu svoji osobitost a my si užíváme hraní každého songu. Kromě písně, kterou jsi jmenoval je tu ještě další a to především „Chaos. Death. Perdition“, stejně tak jako „Codex Anti“ – to jsou obrovská riffová monstra a je neuvěřitelné jak masivní energii vytvoří, když se hrají naživo. Zároveň jsou to nejrychlejší songy z alba a líbí se nám jak je odstřelujeme z obličejů diváků!


Album má pro vás netypický bílý obal. Kdo je jeho autorem a co má znázorňovat? Přiznám se, že tentokrát jsem si musel chvilku zvykat, ale po nějaké době jsem musel mít tenhle motiv i na tričku. Je vynikající, originální, apokalyptický!

Obal alba vytvořil SB (www.deathworship.com). Stal se naším kamarádem už před mnoha lety. Je to místní muzikant, naprostý blázen s jasnou vizí temnoty a smrti. Během celého procesu kdy jsme dávali dohromady „Omega Void Tribvnal“ jsme si uvědomovali, že chceme album se syrovým a klasickým typem umění. SB měl stejné myšlenky. Po několika konzultacích a prvních pokusech přišel s nápadem použít „The Temptation of St. Anthony“ od Jeasquese Callota. Okamžitě jsme si uvědomili, že tenhle typ umění je přesně to, co sedí k neústupné, násilné a temné atmosféře našeho alba. Potom už jen experimentoval s barvou. Bílá tomu celému přidala na originalitě, ale přesto album působí oldschoolově, tak jsme to tak nechali. Ačkoli jsme se tohoto „odvážného rozhodnutí“ trochu báli, jakmile jsme viděli finální produkt, bylo nám jasné, že jsme zvolili správně. Navíc, staré stehy a měděné stopy, které jsou použité po celém nákresu, znázorňují znepokojující neskutečný pocit temnoty, která číhá na každém rohu existence! Mimochodem: Jak někteří navrhují bílá trička a my tak aktuálně uvažujeme o tom, že necháme takový design vytisknout. Do té doby máme ale skvělá „Omega Void Tribvnal“ trička a zapalovače se speciálními kresbami od Thomase Westphala z Necromaniac Artworks a Petera Handzuse známého jako Digital Wortex.

V death metalu se občas zapomíná na texty. Vy zpíváte o temnotě, smrti, satanismu. O čem jsou texty na novém albu a kdo je jejich autorem? Snažíte se jimi něco sdělit, předat nějaké poselství?

Pět textů napsal náš basista Peter. Další tři napsal náš kamarád ve zbrani AK AndyChrist „Deathmonger“ (HATESPAWN / CHARON). Dělal i vokály na mnoha našich prvotinách. Tentokrát se nás zeptal, zda nemůže také napsat jeden či dva texty k nadcházejícím písním. No a nakonec musel ten parchant udělat tři, haha! Asi nemusím vysvětlovat, že vložil svůj propastný hlas i do „Omega Void Tribvnal“. Vzhledem k tomu, že je naše hudba násilná a rouhačská, temná a děsivá, majestátní, ale zároveň bláznivá a morbidní, tak naše texty musí atmosféru hudby ještě podtrhnout. Na novém albu se texty točí kolem negativní filozofie a ani-religiozity a o užívání metafor. Představ si, že až umřeš, tvůj duch se bude konfrontovat s kosmickými zjeveními. Uvědomíš si, že narození, život a smrt jsou jen bezvýznamné výskyty. Že za tím vším vlastně není žádný význam. Že všichni bohové, všechny pravdy, všechno je umělé. Že člověk nenalez žádnou pravdu, ale pouze tu, kterou si sám vytvořil. Závěrečné drcení a depresivní odhalení předtím, než sestoupíš do věčné temnoty.


Novinka má opravdu hodně temný, ostrý zvuk. Přesto lehce odlišný od předchozích alb. Podepsán je pod ním opět Patrick W. Engel. Ten vám dělal i předchozí nahrávky. Uvažovali jste tentokrát jinak? Měl Patrick odlišné zadání? Některé pasáže na mě působí až „doomovým dojmem“. Mimochodem, hrozně moc se mi líbí, že je krásně slyšet baskytara. Dodává to celé desce ještě větší tlak.

Patrick je zvukový mág, kterého jsme hledali už dlouho. Nebylo vůbec pochyb o tom, že budeme spolupracovat s ním. Obecně je jeho vize toho, jak má znít death metal a jak se má dělat hudba v souladu s našimi názory. A z toho důvodu byl inženýrem, mixovým a masteringovým inženýrem a producentem v jedné osobě, opět! Místo ale bylo tentokrát jiné. Náš starý přítel z MUSICAL MASSACRE investoval hodně práce a peněz do transformace jejich zkušebny a studia. Potom, co jsme nově přestavěnou zkušebnu viděli, tak jsme věděli, že musíme produkovat naše album právě tam! Takže Patrick prostě sbalil svoji přenosnou studiovou techniku a použil některou techniku z nového studia. Navíc, nejenom že vždy přispívá svými nápady do procesu nahrávání, ale také ve studiu udržuje profesionální a zároveň uvolněnou atmosféru. Hned jak uslyšel pár našich novinek, tak věděl, že naše hudba je teď temnější a více atmosférická. A proto se snažil formovat velmi násilný basově těžký zvuk, který stoupá jako zeď z hukotu a temnoty. Jsem pokaždé sakra ohromen jeho prací!

„Omega Void Tribvnal“ vychází opět u War Anthem Records na CD a na vinylu u Animate Records.

WAR ANTHEM RECORDS vlastně vydává CD, DigiCD a dokonce i LP desku „Omega Void Tribynal“! ANIMATE RECORDS opravdu vydali vinylovou verzi posledních vydání, něco jako „20 let Undergroundu“ nebo „Deathkvlt – Grand Ancient Arts“. A nejdříve jsme si mysleli, že to bude stejné, jako předtím, ale nakonec to nějak nevyšlo. Ve finále jsme extrémně spokojeni s vinylem, protože to vyšlo jako velmi ušlechtilý Gatefold LP s vytištěnou vnitřní vložkou 12x12.

Poslední dobou to vypadá, že se vinyl jako nosič stává čím dál tím víc oblíbenější. Pozoruješ tento „trend“ také? Prodáte na koncertech víc CD nebo vinylů? Vím o vás, že jste velcí milovníci vinylů, máš za poslední dobu ve své sbírce nějaký opravdu vzácný kousek?

Ano, tohoto trendu jsme si dobře vědomi. Když někdo chce vydat vinyl, musí akceptovat čekací dobu více než půl roku, nebo ještě déle! Jako zázrakem se nám povedlo vydat LP verzi „Omega Void Tribvnal“ právě v čas abychom ji mohli prodávat na koncertě. Řekl bych, že jsme v tomto případě měli dost veliké štěstí. Pořád si myslím, že prodáváme víc CD nosičů a Digi-CD nosičů, než vinylů. Ale počet vinylů rozhodně stoupá. Ale ať už se jedná o trend, nebo ne je bezva, že lidé pořád chtějí mít něco skutečného v rukou. Lidé chtějí znovu prožívat tu radost z vinylu – jeho vizuály, haptický pocit, ten pocit rituálu a vůbec celý zvuk desky. A lidé chtějí něco, co se nedá konvertovat na mp3 formát nebo něco, čeho se tak snadno nemůžou chopit piráti jako u CD. Vždycky pro nás bylo důležité mít naše publikace na vinylech a ano, my jsme taky vinylový blázni. Mimochodem: Sám mám ve své sbírce pár sakra skvělých nahrávek a jsou to pro mě velice vzácné kousky! Ale jaké jsou skutečné rarity? Když to budeš vnímat jako „trend“, tak máš pak tisíce barev na nahrávku a to stojí za houby.


Minulý rok jste se několikrát objevili i u nás v České republice. Pamatuji si na skvělý koncert v Praze, pak jste vystoupili i v Plzni na Phantoms of Pilsen a potom jste měli menší turné s HYPNOS a DYSANGELIUM. Jak se vám u nás líbilo a co říkáš na české fanoušky? Vidíš třeba nějaký rozdíl mezi koncerty v Německu a v Čechách?

Hlavně Phantoms of Pilsen byl skvělý zážitek. Crew byla hrozně milá a nápomocná a pivo bylo samozřejmě sakra dobré, haha! DYSANGELIUM se stali našimi přáteli velice rychle během několika víkendovek, které jsme s nimi dělali v poslední pár letech! Jsme velice poctěni, že nás opakovaně zvou na jejich koncerty a je neskutečné je vidět, jak jsou namotivováni. Všude s sebou berou svoji neskutečnou backline a my jsme mohli jejich backline zařízení použít kdykoli jsme potřebovali. Díky bando bláznivých death metalových psychopatů! HYPNOS jsou našimi přáteli už dávno. Teď už jsou českou legendou a naprosto si takovou slávu zaslouží, protože mají skvělé soustředění, jsou všestrannými a ambiciózními hudebníky! O tom se ostatně všichni přesvědčili v Uherském Hradišti v prosinci 2015. Doufám, že tam natočili nějaký dobrý materiál, jak doufali. Jsme rádi, že se vrátili na pódium, protože víme, že opravdu žijí tvorbou muziky. Mezi českým a německým koncertem není zase takový rozdíl, jak by se mohlo zdát, ale pár jich je. Z nějakého důvodu přijdou v Čechách vždycky nějací týpci, kteří ani nejsou metaloví fanoušci. Vypadá to, jakoby prostě šli do svého oblíbeného klubu na pivo – nezajímá je, jestli tam zrovna hraje metalová show nebo ne. To se obvykle v Německu neděje.

V poslední době začíná spousta mladých kapel znovu hrát „old school death metal“. Většině to moc nejde, ale pár nových, slušných kapel, které pochopily, o čem to je, se najde. Máš nějakou oblíbenou u které si myslíš, že má na to, „oživit staré časy“?

Podle mě je super, že je spousta mladých lidí, kteří kašlou na moderní a přeprodukovanou produkci a snaží se zachytit ducha starých hrdinů. Je fajn, že hodně lidí připomíná původce jejich oblíbeného stylu hudby, že opravdu hledají v klasických nahrávkách a oslavují tyhle kapely tak, jak si zaslouží. A já si myslím, že hodně nových kapel je opravdu dobrých, ne-li sakra skvěláých Je tu ale samozřejmě i vlna kapel, která přijde a nikdy nemůže dosáhnout takového vrcholu, jako její hudební předkové. Ty skutečné diamanty se ale vždycky ukážou, protože o dobrých kapelách se nemlčí a rychle se to o nich na scéně šíří. V naší lokální Death/Black Metal scéně máme spoustu skvělých kapel jako je II, ARCHAIC, THORNS, ABYSSOUS, VIDARGÄNGR & NOCTURNAL WITCH! Mě se tedy osobně líbí death metalová scéna ve Finsku – KRYPTS, LIE IN RUINS, CORPSESSED, LANTERN a další!


V roce 2013 jste oslavili dvacet let v undergroundu. Jste už dnes pamětníci. Když porovnáš vaše začátky a současnost, změnila se doba hodně? Myslím tím teď přístup fanoušků, labelů, promotérů apod. Často slýchávám, že „už to není takové, jako to bývalo“. Co si o tom myslíš ty?

Celý svět se sakra změnil a to od základu…Potencionální přístup k fanouškům, labelům, promotérům a bookerům atd. obrovským způsobem vzrostl, to máš naprostou pravdu. Na druhou stranu je tady jen malé množství kapel a tím pádem se můžou kapely dostat v podstatě kamkoli chtějí. Nahrávání celého alba se stalo velmi jednoduchým úkolem. Vzhledem k tomu, že máme dnes k dispozici moderní vybavení, může v podstatě každý nahrávat své nápady u sebe v ložnici, přidat pár skvělých bicích paternů a nakonec vlastně může mixovat a masterovat všechno sám. To znamená, že vydání alba může být vzrušujícím zážitkem tak akorát pro kapelu, nebo pro jedince, který to dělá – ale pro nikoho jiného už to není taková pecka. Když chce kapela uspět, musí mít buď štěstí a získá úspěch čistou náhodou, nebo makáš jako černej na financování, promování a distribuci sebe sama dokud nedostaneš dobrou smlouvu s labelem a dost podporovatelů, kteří Ti pomůžou na Tvojí cestě. Každé vydání pro nás bylo klíčové a znamenalo obrovský skok – ať už první pásky a později dva EPs, nebo později naše první album v roce 1993 a 1994. Dnes se může stát, že když vydáš album, nikdo se z toho neposere. Album musíš promovat jako blázen na všech sociálních médiích atd….

Fenoménem současné doby je internet. Občas mi přijde, že někteří lidé ani jinde nežijí. Jaký vztah mají PURGATORY ke stahování hudby? Spousta „fanoušků“ si hudbu už jen stáhne, na koncert kouknou na youtube a fyzické médium je pro něj jen záležitostí pro „starý fotry“. Zajímalo by mě, jak vnímáš tenhle „fenomén“ ty?

Internet změnil svět a spojil všechny se všemi. Ale lidé, kteří používají internet k tomu, aby si vytvořili celý nový život, novou identitu a kteří z internetu čerpají veškerou sociální interakci a spokojenost, těch je mi upřímně líto. Koho sakra zajímá, co znamenáš na internetu? Připadá mi, že mnoho lidí je posedlých samo sebou. Celý sociální proces se přetransformoval do virtuální reality, což je vlastně jen poloviční reality. Mít „CD“ na pevném disku, to je prostě jen součást dnešní doby, ve které žijeme. Je to rychlejší, a když už ho nepotřebuješ, není jeho ztráta skutečnou ztrátou hodnoty. Když někomu spadne iPod do záchodu, ztratí veškerou muziku. Vidí vůbec tihle lidé hodnotu v hudbě? Ve formátu mp3 není žádná hodnota, absolutně žádná. Takže zastáváme názor: „Serem na to!“. Internet je jen nástroj. Můžeš ho používat rozumně pro propagaci Tvojí hudby, abys informoval fanoušky, abys prodával svoje věci online, nebo rychle odpovídal na žádosti ohledně koncertů, apod. Živé video na YouTube je taky super věc a užít si „youtube session“ jednou za čas je fajn. Pustíš si živá videa, nebo profesionální videa dalších kapel a to je radost. Ale skutečným potěšením je kupování vinylů, CDček, navštěvování koncertů, potkávání se s přáteli a místními metalovými blázny a popíjení. Tohle přece nic nenahradí!


Často slýchávám na koncertech v Čechách, jak lidé nechodí, jaká je malá návštěvnost. Zajímalo by mě, jakou máte vy zkušenost z Německa? Pro nás jste velká země se spoustou kapel, promotérů. Jezdí k vám často skupiny, které naší malou zemi na turné vynechají. Chodí se u vás na death metalové koncerty? Máte raději kluby nebo větší festivaly?

Musím říct, že tohle si uvědomujeme taky. V České republice jsme měli pár koncertů a je pravda, že návštěvnost nebyla moc veliká. Nevím, zda to bylo způsobeno reklamou, která zklamala, nebo tím, že v té době probíhaly jiné koncerty v okolí. Je to opravdu škoda, protože víme, že čeští fanoušci umí dost pařit! V Čechách jsme měli koncerty, kde byli fanoušci doslova šílení a to se v Německu moc často nestává. Ale je pravda, že s návštěvností jsme měli a v některých místech stále máme problém. Nicméně se zdá, že Německá scéna ožívá stále víc. Ačkoli téměř každá šňůra jde přes Německo, ačkoli máme nespočet metalových festivalů a ačkoli máme spoustu koncertů po klubech, pořád máme na většině koncertech docela vysokou návštěvnost. Hlavně tady v Sasku je scéna nabitá novými kapelami a promotéry. A s nimi přichází i noví fanoušci, kluby které je podpoří a organizují metalové akce. My rozhodně více upřednostňujeme atmosféru klubu – především když je to akce, která je dobře zorganizovaná a když organizátoři vědí, co dělají. Je pravda, že na festivalech zažíváme skvělé zkušenosti, ale není to tak osobité a známé jako v klubu.


Co chystají PURGATORY v nejbližších měsících? Podpoříte novinku nějakým delším turné a zavítáte také k nám do České republiky?

Protože jsme nedělali šňůru opravdu hodně dlouho, jsme dost hladoví po tom, ukázat celé Evropě a možná ještě dál, čeho jsme schopni a rozšířit trochu té magořiny! Ve většině případů nám naše práce nedovolují cestovat do zahraničí na více jak víkend, ale snažíme se to změnit! Protože zpětná vazba na „Omega Void Tribvnal“ je zatím víc než dobrá, pracujeme na několika speciálních gigách v zahraničí. A koncert nedaleko Sokolova 20. srpna 2016 je mimochodem oficiální! Pak doufáme, že vydáme rozdělené EP s finskými bastardy LIE IN RUINS a to v průběhu letošního roku. Dál budeme hrát na několika letních festivalech tady v Německu – jako je Party-San Open Air, Chronical Mosher Open Air a Protzen Open Air. Zavítáme také do Nizozemí na Stonehenje Festival. Sledujte stránky www.purgatory666.de kde se objeví další informace o následujících koncertech!

Děkuji za rozhovor, přeji spoustu prodané hudby, plné koncerty šílených fanoušků a budu se těšit zase někde na setkání s vámi!

My také děkujeme a ještě jednou díky za Tvojí podporu! Doufám, že se zase uvidíme v České Republice nebo na nějakém divném místě kde probíhají death metalové rituály! Zdravíme všechny čtenáře! Chaos! Smrt! Zatracení!