sobota 30. července 2016

Rozhovor - SULPHUR - Věřím, že mnoho náboženství má za následek to, že žijeme v tak temném světě.


Rozhovor s black/death metalou skupinou SULPHUR z Norska. Odpovídali Thomas a Øyvind. 

přeložila Markéta, děkujeme!


Ave SULPHUR! Nedávno jste vydali dosud čerstvou novinku „Omens of Doom“. Jsem z ní doslova nadšen. Jaké na ní máte ohlasy, jak ji vnímají fanoušci a co hudební kritici?

Thomas: Děkuji! Momentálně jsme velmi spokojeni s naší novou deskou. Recenze na „Omens of Doom“ jsou zatím skvělé! Dostali jsme několik top hodnocení, ale většina byla hned pod top alby a samozřejmě, jak se předpokládalo, se objevilo pár ne úplně pozitivních recenzí hned uprostřed. Reakce od fanoušků byly také skvělé. Většina lidí, kteří mají rádi Sulphur, tak vědí, že naše hudba není úplně snadná na poslech a že může být docela náročné jí pochopit na poprvé. Ale naštěstí většina z nich dala albu čas a nechala ho v sobě žít a odhalit svoji strukturu a kouzlo.:))


Líbí se mi určitá temnota, která je z vaší tvorby cítit. Jako bych se procházel lesem v noci, někde u vás na severu v Norsku. Ovlivňuje vás hodně prostředí, ze kterého pocházíte? Promítá se nějak to, odkud procházíte, do vaší tvorby?

Øyvind: Tím si nejsem úplně jistý, možná mě při psaní hudby hluboko uvnitř inspiruje prostředí. Řekl bych ale, že největší vliv na mě má poslech ostatních kapel a hudby. Hodně mě inspirují dobré koncerty, nebo poslech nové muziky. Snažím se být ohledně hudby v obraze, tak jak to jen jde a snažím se poslouchat všechny druhy muziky, abych z nich dostal inspiraci. Vše od metalu, roku a dokonce i popu. Osobně si myslím, že je důležité poslouchat všechny druhy muziky a ne je jeden. Tak se člověk dostane k inspiraci a nestane se, že bychom všichni zněli stejně nudně a předvídatelně.


Jakým způsobem u SULPHUR vnikají nové skladby? Jak probíhá samotný proces tvorby nového materiálu? Kdo je autorem hudby?

Øyvind: Já skládám veškerou hudbu a Thomas píše texty. Já skládám hudbu u sebe ve studiu předtím, než ji prezentuji před ostatními členy kapely. Oni se svoje části naučí doma a pak se sejdeme ve zkušebně a začínáme zkoušet a dávat dohromady materiál. Každý si k songu řekne to svoje, ale většinou je všechno, co se týče struktury, hotové už při zkoušení. Náš nový kytarista Martin nám přispěl s pár dobrými kytarovými sóly, která, podle mě, dala naším písním něco navíc.

Skvělý je zvuk celé nahrávky. Je temný, studený a ostrý zároveň. Nahrávali jste v Conclave & Earshot studios. Proč právě tam? Mluvili jste do výsledného zvuku?

Øyvind: S Conclave & Earshot studio pracujeme od roku 2005, od vydání našeho druhého dema, takže pro nás to byla jasná volba, když jsme začali nahrávat pro Omens of Doom. Navíc se s kluky ze studia známe osobně a s Bjørnarem jsem hrál ve Vulture Industries. Protože jsme pracovali s Bjørnarem tolik let, tak už zná náš zvuk a je pro nás rozhodně jednodušší rozhodování o finálním zvuku. Měli jsme před nahráváním vizi, jak by album mělo znít a myslím, že Bjørnar uhodil hřebíček na hlavičku, co se týče zvuku. Myslím, že album zní skvěle a jsme s finálním produktem opravdu velmi spokojeni. Herbrand Larsen odvedl skvělou práci, co se týče masteringu, a myslím, že zvuk posunul ještě výš.


Zajímavý a poměrně netypický je obal novinky. Jestli se nepletu, tak je pod ním podepsán Eivind Huse z VULTURE INDUSTRIES. Proč jste oslovili právě jeho a jak jste cover vybírali? Vím, že s vámi hrál kdysi na kytaru. Co má vlastně titulní obraz znázorňovat? Pořád se na něj dívám, nutí mě přemýšlet, ale pořád nemůžu přijít na to, co nebo kdo to vlastně je? Bájný Pegas?

Thomas: Obraz na obalu alba dělal rumunský umělec Costin Chioreanu, který také pracoval na obalu alba pro Vulture Industries a mnoha dalších. Když jsme album dokončili, tak jsme ho kontaktovali a poslali mu syrovou verzi alba. Také jsme mu poslali všechny texty z alba s tím, aby se zaměřil především na „The Devil´s Pyre“, ale víc instrukcí jsme nedávali. Chtěli jsme, aby nám udělal obraz toho, jak on vnímá naší hudbu a texty. Věděli jsme, že je schopen to vyjádřit, protože jsme viděli mnoho jeho práce a obrazů. Ale když nám poslal finální obraz, byli jsme nadšeni. Možná jsme očekávali něco temného a hodně černého, ale když jsme viděli rudý a psychedelický obraz, tak nás to víc než potěšilo. Všechny to hned nadchlo. Navíc je tenhle obraz na prvním místě pro „Nejlepší obal za rok 2016“ v And Justice For Art´s soutěži. Takže se obal líbí nejen nám.

Myslím, že došlo k nedorozumění když Eivind Huse vyfotil fotku kapely na obal. On se totiž podílel na kytarovém sólu pro „Rise of the Mushroom Clouds“. Eivind odešel ze Sulphur před několika lety, protože to nezvládal časově, ale byli jsme moc rádi, že se k nám mohl připojit alespoň na chvilku na novém albu. Teď jsme ho už nahradili naším novým kytaristou Martinem Ytrøyem. 

Album jste, stejně jako předchozí, vydali u norských Dark Essence Records. První nahrávka byla vydána u Osmose Productions. Proč ta změna? Jak jste s Dark Essence Records spokojeni?

Øyvind: To je docela snadná otázka, Osmonde se nelíbilo, jak se naše hudba vyvinula od prvního alba, a nechtěli vydat naše druhé album. Tak jsme museli najít jiný label a skončili jsme u Dark Essence Records. Pro nás byla tahle změna pozitivní a myslím, že s Dark Essence jsme lepší. Je také velmi příjemné být pod labelem, který sídlí ve stejném městě, jako my a navíc jsme s většinou lidí z labelu přáteli. Takže jsme velmi spokojeni s tím, jak to teď je.


V textech se zaobíráte anti křesťanstvím, satanismem, temnotou, apokalypsou. Proč právě tato témata? Chcete jimi něco sdělit, předat nějaké poselství? U nás v Čechách jsme k podobným textům velmi tolerantní. Jak je tomu v Norsku? Měli jste třeba někdy problémy s církví, odmítl vám někdo koncert apod.?

Thomas: Na novém albu jsme se snažili nezaměřovat se na anti-náboženskou tématiku, jako jsem udělal na minulém albu. Víc jsem se soustředil na apokalypsu a šílenost lidstva a jak se pomalu ženeme ke zkáze. Je samozřejmě snadné najít inspiraci v náboženství, protože tam jsou ti nejvíc odsuzující a zkázu řešící lidé. Také věřím, že mnoho náboženství má za následek to, že žijeme v tak temném světě. Jen se podívejte na zprávy, kde jsou lidé uctívající „Boha“, kteří tvrdí, že zabíjejí druhé, protože mají od boha povolení. To šílenství, které ve světě je jen díky tomu, že existují nějaké staré knihy, je pro mě v moderním světě neskutečné.

Texty na „Omens of Doom“ jsou o přírodních katastrofách, kdy se nás matka příroda snaží zničit. Také mluvím o člověkem způsobených katastrofách, jako je nukleární válka, hlad, epidemie a o světě zasaženém těmito katastrofami. Katastrofy jsou totiž podle mě docela reálně blízko. Každý text na albu je jedním znamením zkázy.

Norsko je velmi liberální a muzikanti mají v textech dost svobodu. Není zde tedy moc problém vyjádřit svůj názor na různé věci. Nikdy jsem neslyšel o tom, že by byl koncert v Norsku zrušen.


V roce 2010 jsem vás viděl u nás v Plzni na festivalu Phantoms of Pilsen. Letos byste se měli znovu vrátit. Jak se vám u nás v České republice líbí? Co říkáš na naše fanoušky? Jsou jiní, než ty v Norsku?

Thomas: Skvělé bylo hrát na Phantoms of Pilsen v roce 2010 a doufáme, že to bude stejně skvělé i tento rok. Před českými fanoušky je radost vystupovat.! Norské publikum je trošku klidnější než většina Evropy, ale pořád si hraní v Norsku užíváme. V Praze jsem byl jednou na dovolené, než jsem vyrazil do Plzně. Takže o levných a velmi dobrých pivech už dávno vím. Navíc jsme dostali výborný domácí guláš, když jsme hráli na Phantoms of Pilsen v roce 2010, takže víme, že umíte i jídlo. Českou republiku mám rád a rozhodně se tam chci na dovolenou vrátit.

Jsou nějaké desky, které tě v poslední době oslovily?

Thomas: Poslední dobou poslouchám Mistur s „In Memorian“ a Panychida s „Haereticalia“.

Øyvind: Teď poslouchám nové El Caco s albem „7“ a také jsem teď objevil novou norskou kapelu Jadudah s jejich albem „Strangers“, které je podle mě velmi slibné.

Znáš, posloucháš nějaké kapely z České republiky?

Thomas: Poprvé jsem slyšel o Panychidě, protože Honza nám pomáhal s přípravou naší šnůry a koncertem na Phantoms of Pilsen v roce 2010. Teď poslouchám Heareticalie a to se mi moc líbí. A to je asi všechno, na co si teď vzpomenu.


Co chystají SULPHUR v nejbližších měsících?

Øyvind: Snažíme se domluvit nějaké koncerty, ale spíš čekáme, co přijde. Zatím nemůžeme nic slibovat. Taky jsme začali pracovat na novém albu a zatím máme složené dva nové songy. Mimo to se samozřejmě chystáme na koncert na festivalu Phantoms of Pilsen, který bude určitě skvělý.

Děkuji za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny dobrých nápadů.


Thomas a Øyvind: Moc děkujeme Deadly Storm za skvělou recenzi a milá slova! Doufáme, že se uvidíme na Phantoms of Pilsen!