úterý 18. dubna 2017

Rozhovor - CONGENITAL ANOMALIES - Koncept nového alba „Misconception“ je založen na dualitě, rozpolcenosti lidské osobnosti.


Rozhovor s českou brutal death metalovou kapelou CONGENITAL ANOMALIES.

Odpovídal Wajt.


Ave CONGENITAL ANOMALIES! V březnu jste vydali svoje druhé dlouhohrající album s názvem „Misconception“. Na svém kontě máte ještě jednu desku („Human Embryonic Mutilation“ – 2014). Když porovnáš oba vaše počiny, jaký je mezi nimi rozdíl? Jako kapela se určitě chcete někam posunout, vytvářet nové riffy, pracovat se zvukem

Wajt: Ahoj Jakube! Klíčový rozdíl vidím v tom, že debut vznikl fakticky čistě v režii Jaro-VytahFetus. Ke kapele jsem se připojil bezprostředně před nahráváním, pouze jsem doplnil nějaké harmonie a vyhrávky do hotových skladeb. Na nové nahrávce jsme se již skladatelsky podíleli ve třech, což výsledek rozhodně obohatilo. Celkově bych řekl, že záměrem bylo stvořit o něco pestřejší materiál než na Human Embryonic Mutilation - zachovat slamařinu, ale zároveň přidat víc death metalu.


   

„Misconception“ je už nějakou dobu vydáno. Jaké máte zpětné vazby a reakce? Co fanoušci, kritiky? A jak fungují skladby na koncertech?

Wajt: Reakce na novinku jsou zatím velmi pozitivní, ale deska není venku ani měsíc. Čekáme více recenzí, tudíž se třeba objeví i kritičtější ohlasy. Od posluchačů jsme zaznamenali dobrou zpětnou vazbu, věci z novinky naživo fungují slušně, takže do setlistu pár válů z "Misconception" ještě přidáme. 

Hrozně se mi líbí zvuk alba. Je syrové a zároveň čitelné. Nekompromisní, ale nezaniknou jednotlivé melodie, nápady. Kde jste vůbec nahrávali? Kdo stojí za mixem a masteringem?

Wajt: Jelikož nemáme bubeníka, nemusíme řešit drahé studio. Dnešní zvukové programy umí doslova divy. Podle mého soudu pro kapelu našeho formátu stačí nahrát si doma čisté kytarové linky a následně je poslat někomu schopnému na reampování a celkový mix. Tohoto úkolu se chopil Tiago Correia, bicmen z portugalských Analepsy, a myslím, že odvedl skutečné dobrou práci za velmi slušné peníze.  



Jakým způsobem u CONGENITAL ANOMALIES vnikají nové skladby? Jak probíhá samotný proces tvorby nového materiálu? Kdo je autorem hudby? 

Wajt: Za většinou muziky stojí VytahFetus. Já pak jeho nápady rozvíjím pro druhou kytaru, hraju si s bicími. Na novou desku jsem nicméně přispěl i několika vlastními věcmi. Změn nicméně oproti desce doznaly basové party, které jsou nyní ryze v rukou naší poslední posily, tedy Petra (Minority Sound). Bohužel se ke kapele připojil ve chvíli, kdy se deska již míchala a na nahrávce zůstala moje pochybná basa.  



Kdo je autorem textů a o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci? 

Wajt: Texty má v režii vokalista Jaro, který by ti zajisté odpověděl lépe. Myslím, že ty z novinky - byť stále zapadají do žánrových mantinelů - jsou o něco propracovanější, ne tak povrchní, dalo by se říct "psychologičtější". Koncept alba je založen na dualitě, rozpolcenosti lidské osobnosti. Může to znít jako klišé, ale texty by podle mého soudu měly korespondovat s obsahem hudby. Pokud by kapela hrající tak nátlakový žánr, jakým je brutal death, zpívala o válení se v písku na slunné pláži, působilo by to přinejmenším absurdně.
    
Album jste vydali u českých Nice to Eat You Records. Jak jste se vůbec k tomuto labelu dostali, jak jste s ním spokojeni? Label je v dnešní době hodně důležitá věc. O vás je slyšet všude. Jak spolupráce probíhá? Mluvil vám Vláďa Prokoš třeba do toho, jak byste měli znít? Někdy s tím bývá mezi vydavatelem a kapelami trošku problém.

Wajt: Spolupráce s NTEY byla navázána v době, než jsem v březnu 2014 přišel do kapely. Tuším, že Vláďu zaujalo promo, které kluci o pár měsíců dříve nahráli. Plně souhlasím, že mít za sebou alespoň nějaký label je dnes stále důležitější. Vláďa nám minimálně v začátcích velmi pomohl, když nás dohodil na poměrně slušné akce v zahraničí, kde jsme získali důležité kontakty a nezanedbatelné množství nových příznivců. Co se výsledné podoby nahrávek týká, Vláďa do ní rozhodně nepromlouval. V tomto ohledu máme absolutní svobodu. Naše spolupráce se dá v daném smyslu charakterizovat jako volná. 



Když se ještě podíváme do začátku…Co bylo vlastně tím prvním impulsem, že jste dali dohromady kapelu? A proč zrovna brutální death metal? Není to zrovna styl, který by vám získal velkou „slávu“.

Wajt: Jaro a VytahFetus zakládali kapelu pro radost. Chtěli se pokusit hrát žánr, který je oslovoval, neměli žádné ambice, a tedy ani důvod kalkulovat, co je a co není v kurzu. Také já, když jsem se ke kapele připojil, jsem sledoval především zábavu. Na druhou stranu, minimálně u našich západních sousedů je tento žánr momentálně poměrně oblíbený. Je to vlna, která pozvolna pomíjí, do popředí se pak dostane něco jiného.    



Death metal je natolik extrémní styl, že ho zase tak velké množství fanoušků neposlouchá. Kapely tak musí vyrazit a zviditelnit se i v zahraničí. Chystáte třeba nějaké koncerty venku? Oslovujete zahraničí labely? Snažíte a chcete prorazit i v mezinárodním měřítku?

Wajt: V zahraničí jsme hráli několikrát a na letošní rok máme rovněž naplánováno pár koncertů mimo ČR. Já rád hraju v Německu a ve Švýcarku, kde má slam a brutal death obecně hodně příznivců, což se odráží na přijetí a v neposlední řadě na prodeji merche. Je dobré využít možnosti, že žijeme v době, kdy prakticky neexistují hranice a kapely nemusí hrát pouze ve své domovině.   

Jste na české poměry poměrně hodně koncertující kapelou. Pocházíte z Prahy. Zajímalo by mě, jak vidíte akce z vašeho pohledu. Přijde mi, že jsou oblasti, kde lidé chodí hodně a někde nepřijde skoro nikdo. Kde se CONGENITAL ANOMALIES daří a kam se rádi vracíte a jsou místa, kde už koncertovat nikdy nechcete?

Wajt: Za mě je to všechno o pořadateli. Jsou lidé, o nichž víme, že udělají akci dobrou. Naopak známe osoby, se kterými si už neplácneme. Rádi koncertujeme v Brně, tam máme i dost příznivců, jinak špatné akce nebývají v Děčíně či Olomouci. S Prahou to je dvousečné. Potenciálních diváků je zde samozřejmě víc, ale zase vládne enormní, doslova ničivá konkurence akcí. Není výjimkou, že se ve stejný den konají dva, tři podobně orientované koncerty. Podle toho občas návštěvnost vypadá. Lidi na to nemají čas a peníze.


Ještě k textům…v těch vašich se to hemží násilím, pornografií, sexem a podobnými záležitostmi. To samozřejmě může někoho šokovat, odradit. Setkali jste se někdy s tím, že někdo odmítl třeba uveřejnit plakát k vašemu koncertu, nechtěl prodávat vaše CD apod.? 

Wajt: Texty dle mého soudu v tomto žánru hrají opravdu marginální roli. Mnoho kapel je vlastně ani nemá. Jde jen o jakési tematické dokreslení hudebního obsahu. Podle toho to také často vypadá, extrém si tak nějak žádá extrém. Zdůraznil bych, že mít texty o násilí rozhodně neznamená násilí adorovat. V ČR je naštěstí situace s cenzurou, resp. selekcí promotérů v pohodě. Svoboda projevu je na velmi vysoké úrovni a ačkoliv se objevují tendence k jejímu oklešťování a různé excesy - například nedávné zrušení koncertu Root na Valašsku - ve srovnání s jinými státy jsme na tom stále velmi dobře. Jako příklad bych uvedl, že loni jsme přišli o jednu akci v Německu, jelikož se pořadatelům nezdál název naší kapely. Považovali ho za sexistický. Člověk si nemůže nepoložit otázku, zda vůbec uměli anglicky.    



V současné době si většina lidí nová alba stahuje z internetu a používá jen jeho digitální podobu. Jak vidíš tuhle problematiku ty? Zajímal by mě tvůj pohled jako muzikanta.

Wajt: Hudba mě neživí a není mojí ambicí vydělat touto činností nějaké relevantní peníze. Chápu tedy, že hudebníci z povolání budou mluvit jinak. Já ale profesionál nejsem, tudíž se na stahování naší muziky koukám benevolentně. Vím, že většina lidí, kteří si desku stáhnou, by si ji nikdy nekoupila a obešla se bez ní. Takhle si ten materiál alespoň poslechnou, možná je zaujme a přijdou podpořit na koncert, kde si třeba koupí merch. Těm, co nás podporují koupí fyzického nosiče, patří samozřejmě velký dík. Na nezájem si v tomto smyslu stěžovat nemůžeme. Debut je ostatně již dlouhou dobu beznadějně vyprodán.  

Co vůbec v kapele posloucháte za muziku? Jsou nějaká alba, která tě nejen v Čechách v poslední době zaujala? 

Wajt: Já vlastně moc slamu neposlouchám. Jedu hlavně technický death metal, v poslední době taky čím dál tím víc black metal. Na české scéně bych v poslední době vyzdvihl EP Liquid Space 9, jinak již dva roky sjíždím poslední Heaving Earth, což je za mě nejlepší deathmetalová placka, která v tuzemsku kdy vyšla.



Co chystají CONGENITAL ANOMALIES v nejbližších měsících? 

Wajt: Máme poměrně dost koncertních akcí, zmínil bych Frankfurt Deathfest či Ranger Rock Festival v Německu. Budeme případně rádi za další zajímavé nabídky k hraní, případně i tipy na bubeníka z masa a kostí. Pokud by se někdo schopný našel, bylo by to skvělé. 

Děkuji za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny dobrých nápadů.

Wajt: Díky za podporu a prostor. Ať se daří!

Recenze/review - CONGENITAL ANOMALIES - Misconception (2017)