DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

úterý 5. září 2017

Home » » Rozhovor - SAMSARA - Snažím sa ľudom vnášať do sŕd tie pomalé, ťahavé, ťaživé tóny, prebúdzajú temnú atmosféru a rôznorode pocity v človeku.

Rozhovor - SAMSARA - Snažím sa ľudom vnášať do sŕd tie pomalé, ťahavé, ťaživé tóny, prebúdzajú temnú atmosféru a rôznorode pocity v človeku.


Rozhovor se slovenskou doomovou kapelou - SAMSARA.

Odpovídal Tibor.

Přeložila Markéta, děkujeme!



Ave SAMSARA! Nikde jsem s vámi nenašel žádný rozhovor v češtině. Poprosím tě tedy nejdřív, abys čtenářům, kteří vás ještě neznají, představil kapelu. Můžeš klidně začít úplně od začátku a provést nás celou historií SAMSARA.

Ahoj, zdravím Ťa a zároveň čitateľov webzinu deadly storm. Kapela vznikla v roku 2009 z black death metalovej MORS OMNIA SOLVIT, ktorú je možné vypočuť si na bandzone. Založili sme ju spolu s gitaristom Martinom. Páčil sa nám pomalejší štýl muziky, taký ako hrajú rôzne škandinávske funeralové spolky, preto sme sa rozhodli založiť si SAMSARU. Hľadal som vhodný názov pre kapelu a jednej knihe o reinkarnácií som sa dočítal o samsare, ten názov sa mi hneď zapáčil a meno pre kapelu mi bolo jasné. „Samsara“ – kolobeh rodenia a umierania, vystihuje muziku čo hráme. V začiatkoch sme hrali dvaja, ja s Martinom a neskôr som oslovil bicemana Peťa, ktorý sa k nám pridal. Začali sme skladať a koncertovať. Ľudia boli našou tvorbou nadšený, muzika sa im páčila a preto sme sa rozhodli, že niečo nahráme, a aj sa to podarilo. Lenže po uskutočnení nahrávky v roku 2015 sa naša zostava rozpadla. Z kapely odchádza gitarák Martin a biceman Peťo. Ja som však chcel v činnosti pokračovať ďalej, kapela bola pekne rozbehnutá a tak som si našiel nových členov, s ktorými spolupracujem. V roku 2017 nám vyšiel album, songy sú nahrávané zo starou zostavou. Ich vznik sa datuje od roku 2012 až rok 2015. Nepodarilo sa ho vydať skôr, až teraz, z dôvodu rôznych komplikácií, ktoré sa udiali. Album vyšiel pod hlavičkou SMA (Slovak Metal Army).


Od května máte venku novou desku „When the Soul Leaves the Body“. Jak ji vnímáš teď, s odstupem času? Co na ní říkají fanoušci? A jak dopadla u hudebních kritiků?

Musím povedať, že ohlasy ma dosť prekvapujú. Reakcie na album sú pozitívne do takej miery, akú som veru nečakal. Predsa len ide o okrajovejší štýl muziky temného undergroundu, myslím, že ľudia to nemajú tak napočúvané, preto sa teším, že naša muzika ich oslovuje. Som rád, že je cd na svete, veľa ľudom sa dostane do uší doma, aj v zahraničí, čím vzniká lepšia priechodnosť ciest ohľadom prípadných koncertov, festov, atď…, základ je, že fanúšik má svoju obľúbenú kapelu doma. S hudobnými kritikmi som sa zatiaľ nestretol, hrám čo ma baví, čo chcem a nikoho nenútim, aby to počúval, keď sa mu to nepáči, staré známe, sto ľudí, sto chutí, každému sa vyhovieť nedá. Ja som spokojný, recenzcie sú pozitívne.

Právě vaši novinku poslouchám a připadám si, jako bych byl zavřený v nějaké kobce spolu s deskou a čekal na smrt. Album má skvělý studený sound. Kde jste nahrávali a jak jste s výsledkem spokojen? Mluvili jste nějak do výsledného zvuku?

Nahrávka vznikala postupne, tvorila sa v štúdiu Juraja Kankulu, v Partizánskom, s celkovým výsledkom som spokojný. Juraj je dobrý kamarát a skvelý muzikant, spolupráca s ním je na vysokej úrovni, rád poradí, pomôže, povedal som mu ako by to malo vypadať a on mi vyhovel. Samozrejme, že som mu hučal do hlavy a niekedy mal z toho aj nervy, hehe, V prvom rade musíš Ty sám vedieť, keď ideš do štúdia, že čo vlastne chceš, my sme to vedeli, chceli sme ťažobný zvuk. Vždy sme našli zlatú strednú cestu a dohodli sa.


Jakým způsobem vznikal nový materiál pro „When the Soul Leaves the Body“? Jak vlastně tvoří/skládají SAMSARA?

Boli sme trio, ja a Martin gitary a Peťo bicie, samozrejme sme všetci súhlasili s tým ako je zostava nastavená, ale z odstupom času je vždy čo vylepšovať, prvoradá je muzika, gitary, bicie a neskôr sa pridali sample, ktoré nám robil kamoš Paľo a niektoré, aj ja. Vybrali sme čo by mohlo zostať, čo sa nehodilo, to sa vyhodilo. Potom som nafrázoval growl, takýto bol postup. Následne sa všetko dalo dokopy, spolu, aj s basou, postupne sme dolaďovali čo bolo treba k nástrojom, alebo vokálu, melódii a podobne. V podstate tak skladáme doteraz.

Kdo je autorem textů na „When the Soul Leaves the Body“? A o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci?

Texty písal ex gitarista Martin, ja som ich len odgrowloval. Tá otázka skôr smeruje na neho. Boli to jeho pocity a nálady, ale inšipiráciu bral z bežného života, mal svoje predstavy.


Kdo stojí za obalem novinky „When the Soul Leaves the Body“? Jeho práce se mi hodně líbí. Jak jste vůbec motiv na obal vybírali?

Čo sa týka obalu, na vnútornej strane sú naše fotografie umiestnené v rámoch, s týmto nápadom som prišiel ja. Hlavný obal je práca známej grafičky a dizajnerky Gogo Melone, ktorá robila obaly mnohým známym kapelám. Ja som si pozrel jej web stránku a motív plačúcej panny, ktorá roní krvavé slzy sa mi zapáčil natoľko, že Juraj zo SMA ju oslovil a ona súhlasila s tým, aby sme obal použili na cd. Myslím, že jej krásnu prácu použijeme, aj v budúcnosti.

Myslím, že „When the Soul Leaves the Body“ by nejvíc slušelo vydání na vinylu. Neuvažujete o tom? Jaký je vlastně tvůj vztah ke gramodeskám, k jejich zvuku? Jsi sběratelem?

Ejha, trochu si ma prekvapil, priznám sa, že nad tým som neuvažoval. Nie som zberateľ gramo platní, neviem porovnať ich zvuk. Uvidíme, čo ukáže budúcnosť, ale u nás sa hovorí, „nikdy, nehovor, nikdy“, heh.


Spousta muzikantů styl, který hraje, vůbec neposlouchá. Jak jste na tom vy? Vyšly pro tebe nějaká doom metalová alba, které bys za svoji osobu doporučil? Mě třeba doslova poslední dobou rozsekali GRAVEYARD DIRT, MOURNING BEVOLETH, INVERLOCH, OCTOBER TIDE.

Mne sa doom veľmi páči, preto sa mu, venujem aj hudobne. Určite si ho rád vypočujem, mám strašne veľa obľúbených kapiel v štýle napr. My Dying Bride,staršia Anathema a Theatre of Tragedy,Sins of Thy Beloveth,Swalow The Sun,Saturnus,Draconian,The Foreshadowing,staršia tvorba Lacrimas Profundere,s tych funeralovejšich Ataraxie,Ahab,Esoteric,Shape Of Despair,Comatose Vigil. Tých kapiel existuje mnoho, sú menej známe a známe. Iste by som ich vedel doporučiť mnoho, bolo by toho na viac strán, hehe.


Jaké to vlastně je, hrát doom metal na Slovensku? Chodí u vás lidé na koncerty? Podporují vás, kupují CD? Když třeba uspořádáte nějakou akci, kolik přijde lidí?

Na Slovensku tých doom spolkov ani veľa nie je, my sme sa vybrali svojou cestou, ktorou chceme ísť. U nás frčí skôr black, death, ale nám to nevadí, nech si hrá každý to čo ho baví. Čo sa týka koncertov ľudia chodia, majú záujem sa zabaviť, pozrieť a popočúvať muziku. Na Slovensku sú rôzne regiony, záleží od toho, v ktorom koncert robíš, preto kvôli lepšej návštevnosti je dobré keď sa štýly pomiešajú, ponuka žánrov je oveľa pestrejšia, máme s tým dobré skúsenosti. Na našej akcii bolo okolo 100vky ľudí, šlo o klubovú scénu, ale ono sa to rôzni, na iné chodí aj 300-400, spomeniem také známe u nás sú Celestial Help Fest a Flesh Party. Momentálne máme vonku cd, o ktoré je fajný záujem, a tiež sa predávajú aj tričká. Áno, ľudia svojou kúpou vyjadrujú podporu.


Když se ještě podíváme na začátek…Co bylo vlastně tím prvním impulsem, že jste dali dohromady kapelu? A proč zrovna doom metal? Není to zrovna styl, který by vám získal velkou „slávu“.

Už ako malého chlapca ma bavila muzika, chcel som hrať, bol to môj sen a ten sa neskôr stal skutočnosťou. Pre doom som sa rozhodol preto, lebo ma bavila ťažoba gitár a ten hlboký hlas, growl. Nejde nám o slávu, hráme čo nás baví, vyjadrujeme svoje pocity pomocou emotívneho štýlu doom metalu. Viem, že ide o okrajovejší štýl a davy ľudí nepriláka, nás to až tak netrápi, hehe, máme však svoju základňu fans. V živote treba robiť veci čo Ťa bavia, stoja za to, my momentálne robíme toto. Ja sám som mal ešte pár svojich projektov iného zamerania, takže určite stále nesmútim, haha.


Blížíme se k závěru a tak bych zkusil jednu více filozofickou otázku. Jak byste definovali samotný doom metal? Čím pro vás tato hudba je a proč jste si vybrali právě tento styl?

Tento štýl preto, lebo sa v ňom dajú krásne vyjadriť emócie. Samozrejme hrať a tvoriť doom metal je krásne a nie je to len o smútku a depresiách, dajú sa tu vyjadriť rôzne emócie, aj agresívnejšie. Mňa tá muzika napĺňa keď je dobre podaná, má prvky, ktoré v nej majú byť, tak potom nie je o čom. Snažím sa ju ľudom vnášať do sŕd, tie pomalé, ťahavé, ťaživé tóny, prebúdzajú temnú atmosféru a rôznorode pocity v človeku.

Na závěr obligátní, ale přesto důležitá otázka. Co chystají SAMSARA v nejbližší době a na jakých koncertech se na vás můžeme těšit?

Najbližšie akcie máme teraz na Barrocko festu v Třinci, potom bude známy Gothoom open air a ďalej uvidíme. V budúcnosti sa chystáme tvoriť nové veci, nápady už mám v hlave, tak si ich poskladám a premením do reality.


Děkuji moc za rozhovor a přeji nadšených fanoušků, tuny prodaných CD a vyprodané koncerty. Ať se vám daří i v osobním koncertě a budu se těšit na nějakém doomovém koncertě.


Tiež ďakujem za priestor, pozdravujem fans a všetkých čo podporujú scénu. Zdraví Tibor.



Share this games :

TWITTER