DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

středa 12. září 2018

Home » » Rozhovor - MARK RIDDICK - Domnívám se, že kritika je životně důležitým nástrojem pro rozvoj umělce.

Rozhovor - MARK RIDDICK - Domnívám se, že kritika je životně důležitým nástrojem pro rozvoj umělce.


Rozhovor s legendárním MARKEM RIDDICKEM - autorem metalových obalů, plakátů, triček a mnoho dalšího. Death metalový muzikant i fanoušek.

Otázky připravil Jakub Asphyx.

Přeložila Duzl, děkujeme!

Ave MARK RIDDICK! Na začátek mi to nedá a musím se ti pochlubit. Včera jsem počítal doma svá metalová trička a zjistil jsem, že s motivy od tebe jich mám úctyhodných 27. Jsem velký chlap a tak máš u nás v České Republice dobrou reklamu. Nicméně, nevím, zda tě u nás fanoušci znají „osobně“. Mohl by ses nám prosím představit? 

Jakube, děkuji moc za tvá vřelá slova a podporu prostřednictvím blogu Deadly Storm! Je skvělé slyšet, že máš ve své osobní sbírce tolik triček, reprezentujících moje umělecká díla! Abych byl co nejstručnější pro ty, kteří nejsou obeznámeni s mou uměleckou činností, ilustruji pro undergroundové metalové kapely od počátku 90. let. Většina mé práce byla publikována na merchi a obalech alb pro různé metalové kapely (jak undergroundové, tak i známé). Také jsem ilustroval pro zákazníky mimo metalovou scénu, jako je televize, auta, móda, alkoholické nápoje a popový průmysl, nicméně mým hlavním pilířem je metalový hudební průmysl. 


Vzpomeneš si ještě na první obal, který jsi nakreslil? Jaká to byla kapela a jak se na svoji práci díváš dnes? 

Můj první publikovaný obal nahrávky byl pro grindcoreovou kapelu z Kentucky zvanou SON OF DOG. Ilustrace, kterou jsem pro ně kolem roku 1992 vytvořil, byla publikována ve formátu 7 "EP a i na tričku. Předtím jsem viděl své díla publikovaná v některých undergroundových metalových fanzinech, ale vidět mé dílo takto vytištěné, to bylo inspirativní a motivovalo mě to, abych pokračoval v ilustracích pro kapely. Jak si dokážete představit, téměř o třicet let později už jsem viděl svou práci publikovanou v různých formátech. Jsem zvyklý vídat svá díla na tričkách, nebo obalech alb, ale stále mě těší, když vidím svou tvorbu umístěnou na nekonvenčních formátech, nebo pro nečekané klienty. Stále jsem velmi zapálený, co se týče mého řemesla, nicméně proces kreslení se stal mnohem hladším a přirozenějším, protože jsem měl spoustu času, abych se s zdokonalil ve svých technikách a postupech. 

Jak u tebe probíhá tvůrčí proces? Když děláš kupříkladu cover pro nějakou kapelu, posloucháš jejich muziku? Čerpáš z ní inspiraci a pak už to jde „samo“? Nebo vybíráš už z předem připravených motivů, které by se nejvíce hodily? 

Obvykle neposlouchám kapely, na kterých pracuji, pokud nejsem jejich fanoušek. Stejně tak jako všichni ostatní metaloví fanoušci mám vlastní vkus a preference, pokud jde o výběr hudby. I když většina kapel, pro které pracuji reprezentují death metal, což je má osobní hudební preference, tak přijímám klienty i z jiných žánrů jako je black, thrash, doom, power, speed a metalcore. Přijmout zakázky od různých klientů představujících různé žánry pomáhá rozšířit můj dosah jako ilustrátora a dovoluje mi to v rámci mé práce prozkoumat širší okruh témat. Pokud jde o můj tvůrčí proces, většinou mi kapela nastíní jejich představu, co ode mě očekávají. Nejlépe se mi pracuje s minimem informací, někteří zákazníci mi umožňují plnou tvůrčí svobodu, zatímco jiní vyžadují určitá specifika. Dalším krokem v procesu je návrh a skica. Jakmile mám schválení, začnu kreslit inkoustem. Výsledné dílo je zpracováno digitálně ve vysokém rozlišení a je předáno mému zákazníkovi po kompletním dokončení a naskenování kresby. 


Jaké malířské techniky vlastně vůbec používáš? Které ti vyhovují nejvíce a proč? 

Pracuji striktně v černobílé barvě, mé materiály zahrnují dvaceti librový papír, pera značky Sakura, štětcová pera Pigma (s jemnou, střední a tučnou hlavou), pera značky Sakura Pigma Micron, bílá kuličková gelová pera Sakura a fixy Sharpie s různými velikostmi hrotů. Používám také aplikaci Adobe Photoshop pro dokončení práce na ilustracích, jako je oříznutí skenů, úprava úrovní pro nejlepší reprodukci a úpravy před tiskem. 


Liší se nějakým způsobem práce na obalu CD, kazety a vinylu? Přeci jen, každý nosič má trošku jiný formát bookletu. 

Ano, formát rozhodně určuje velikost hotových uměleckých děl. Je důležité si uvědomit, jak bude umělecké dílo reprodukováno, než se na tom začne pracovat. Upřednostňuji práci na tričkách, nebo obalech kazet, protože mi to umožňuje využívat formát dopisního papíru, na který můžu kreslit. 

V dnešní době se musí „obraz“ nějak převést i do digitální podoby. Používáš potom pro „nafocené“ malby nějaké programy pro úpravu? Dolaďuješ pak ještě? Dnes vládne světu internet. Jak řešíš kupříkladu autorská práva? Stáhnout se dá všechno. 

Přestože je moje ilustrace provedena ručně, po dokončení výkresu ji skenuji s rozlišením 600TIF. Poté otevřu naskenovanou kresbu v Adobe Photoshopu, kde připravím a upravím lehce kresbu pro ideální reprodukci. Závěrečné kresby jsou dodávány digitálně, zatímco uchovávám původní ilustrace pro mé osobní použití / archivaci. Pokud jde o autorská práva, nemám žádný formální postup, jsem prostě držitelem autorských práv tím, že jsem autorem díla. Navzdory tomu jsem od počátku 90. let často viděl, že má umělecká díla byla použita bez svolení. Nástup internetu znásobuje tento nešťastný jev. Moc se o to ale nezajímám. Když vidím, že jsou moje díla používána bez svolení, je to něco, co jsem se naučil přijmout, protože prostě nemám čas se tím zabývat. Většina mých děl je vykrádána a používána pro koncertní plakáty a to mě netrápí. Jediný okamžik, kdy jsem opravdu naštvaný, je, když je moje práce očividně ukradena a pak se prodává se ziskem, bez ohledu na mě nebo na mé klienty. 


Je někdo na koho dáš ohledně hodnocení tvé práce? Někdo, kdo ti jako první řekne: „Hele, tak tohle se ti povedlo“, nebo naopak: „Tak Marku, tentokrát nic moc“? Je pro tebe zpětná vazba důležitá a dobrá kritika přínosem? 

Domnívám se, že kritika je životně důležitým nástrojem pro rozvoj umělce. Naneštěstí nemám ten luxus klasického kritického procesu týkajícího se mých prací, kromě drobných zpětných vazeb od svých zákazníků. Jedna osoba, jehož názoru věřím a nejvíce si ho cením, je mé dvojče, můj bratr. On je velmi dobře obeznámen s mou prací a je dobře obeznámen i s uměleckými dějinami a studiem zvláště renesančního období. Můj bratr není vždy zasvědcen do mých ilustrací, vidí je jen při pár příležitostech během roku a nabídne mi zpětnou vazbu. Ať tak či onak, důvěřuji jeho úsudku a jsem vždy otevřený k tomu, abych získal konstruktivní zpětnou vazbu na svou práci, ať už pozitivní nebo negativní. 

Není žádným tajemstvím, že CD se moc neprodávají. Spoustě posluchačů stačí jen stažená muzika v digitální podobě. To ti přece musí „brát chleba“. Vím, že děláš i motivy na trička, plakáty. Cítíš vzestup zakázek na merchandise? 

Ačkoli se CD nepohybují tak rychle jako jiná zvuková média, poptávka po mé umělecké tvorbě se nezměnila, spíše se zvýšila. Dostávám žádosti téměř denně, ale můžu vzít jen několik prací za měsíc, protože čas vynaložený na mou uměleckou tvorbu je velmi omezen. Musím být velmi specifický v tom, které žádosti mohu přijmout a které z nich musím odmítnout. Většina poptávky se týká merchandise, zejména ilustrace triček, nicméně každoročně udělám i několik obalů alb. 


Metal posloucháš a živíš se jím již spoustu let. Změnil se za ty roky nějak přístup kapel, vydavatelství apod.? 

Neviděl jsem výrazný rozdíl v interakci s kapelami, nicméně jsem si všiml, že tempo se zdá být mnohem rychlejší a lhůty jsou kratší. Toto tempo může být důsledkem kapel, s nimiž spolupracuji – tedy kapelami, které mají smlouvy s většími labely a musí dodržovat konkrétní lhůty pro turné nebo alba. Mnoho z větších labelů musí investovat mnohem více času do svých kapel předtím, než se nahrávka dostane na trh a to vyžaduje díla pro předobjednávky balíčků apod., které jsou všechny řízeny termínem. 

Když si hypoteticky představíme, že mám death metalovou kapelu, co všechno musím udělat, abys mi namaloval obal? Jak tě „přesvědčím“? Nemyslím teď peníze… i když může si tě obyčejná kapela dovolit? 

Nejlepší způsob, jak se ke mě dostat, je prostřednictvím e-mailové adresy na mých webových stránkách. Někteří potenciální zákazníci se mě snaží oslovit prostřednictvím sociálních médií, nicméně na žádosti prostřednictvím sociálních médií nereaguji, protože nemám čas je sledovat a udržovat je. Jsem určitě přístupný a cenově dostupný, avšak největší výzvou je čas. Přijmám pouze několik požadavků za měsíc, takže musím pečlivě zkontrolovat a zvážit každou žádost, která se mi dostane do pošty. 

Už se ti někdy stalo, že jsi i přes dobrou finanční nabídku kapelu odmítl? Třeba proto, že tě jejich tvorba neoslovila? 

Ano, odmítám nabídky pravidelně, nicméně je to často proto, že nemám čas přijímat nové zákazníky. Odmítl jsem žádosti z různých důvodů, dokonce i lukrativní, ale obvykle kvůli nedostatku času nebo mé neschopnosti pracovat v krátkém termínu. 


Tvoříš obaly pro kapely z celého světa. Měl jsi někdy problém s tím, že by kvůli tvému obalu CD někde zakázali prodávat? 

Nejsem si vědom žádné cenzury týkající se obsahu mých ilustracíí na obalech alb. Některé z nejextrémnějších prací, které jsem publikoval, byly obvykle pro jiný merchandise, ktery má menší distribuci a menší omezení od subjektů druhé či třetí strany. 

Viděl jsem od tebe plakáty, máš několik kapel, ve kterých hraješ. Dalo by se říci, že metalem žiješ. Co tě na tomto, zdá se „nesmrtelném hudebním stylu“ tak fascinuje? 

Ano, metalová hudba a kultura jsou každodenní součástí mého života. Pokud ji neposlouchám, obvykle k ní nějakým způsobem přispívám, ať už dělám obal pro kapelu, píšu a nahrávám skladby pro mé vlastní kapely, nosím metalová trička, nebo kupuji dema a alba undergroundových kapel. Věřím, že tyto aktivity lze shrnout jako volbu životního stylu. Pokud jde o mé hudební aktivity, tak mým hlavním úsilím je sólový projekt s názvem Fetid Zombie. Zvládnu napsat většinu skladeb, nicméně spolupracuji s několika hudebními hosty na každé mé nahrávce. Měl jsem příležitost hudebně spolupracovat s mnoha talentovanými hudebníky z kapel jako Arsis, Necrytis, Necromantia, Rotting Christ, Varathron, Skeletal Remains, Svierg, Loculus, Absu, Massacre, Obscene, Ossuarium, Inferi, Johnny Touch a seznam pokračuje. Můj další projekt Macabra, je zdvojená snaha mezi mnou a Adrienem Weberem (Vociferian,Goat Holocaust, Luger atd.) vydali jsme několik split nahrávek a dvě alba. V minulosti jsem hrál v několika dalších kapelách, nicméně Fetid Zombie a Macabra jsou v současnosti mé jedinné aktivní hudební projekty. 

Sleduješ práce svých kolegů? Máš nějakého oblíbeného? Řekneš si třeba: „Tak Vincentovi Lockemu se to letos zase povedlo…?“ 

Ano, sleduji a jsem fanouškem práce několika dalších umělců pracujících ve stejném žánru. Měl jsem příležitost spolupracovat s některými z nich, stejně jako shromažďovat a vystavovat některé jejich originální díla ve svém domácím studiu. Někteří z umělců, s jejichž díly přicházím pravidelně do styku jsou Vince Locke, Chris Moyen, Daniel Shaw, Dan Seagrave, Mark Richards, Matt Carr, Brad Moore, Juanjo Castellano, Cesar Valadares, Raul Gonzales, Karl Dahmer, Justin Bartlett, Halsey Swain, Sean Carr, Yuri Kahan a spoustu dalších…! 


Máš nějakou oblíbenou kapelu, o které sníš, které bys chtěl namalovat obal? 

Je tady několik kapel, které bych moc rád ilustroval, například Toxic Holocaust, Iron Maiden, Obituary, Pestilence, Asphyx, Napalm Death, atd. 

Vždycky se ptám… Co tě poslední dobou zaujalo za nové desky? Je něco, co proháníš často svým přehrávačem? 

Neustále nakupuji hudbu, některé z kapel, které se u mě v poslední době točili jsou Skeletal Remains, Domains, Cist, Superstition, Obscene, Rotted, Ataraxy, Coffin Rot, Pestilence, Miscreance, Uttertomb, Queensryche, Racer X, Shy, M.A.R.S., Obsession, Cemetery Lust, Ossuarium, Malevolent Creation, Cosmic Church, Extraneous, Rope Sect, Mystic Priestess, Damien, Sinister, Manacle, Ripped to Shreds, Wormridden, Mortiferum, Haunt, Bone Sickness, Tomb Mold, atd. 


Jsi sběratel CD, vinylů? A když se už rozhodneš koupit si CD, hodnotíš ho i podle obalu, bookletu apod.? 

V posledních několika letech jsem nekupoval moc vinylů. Mám rád tenhle formát - obzvláště obaly - ale nemám čas si sednout a vychutnat si vinyl tak, jak jsem byl zvyklý. Většinou kupuji kazety a CD, jednoduše z pohodlnosti, protože je to kompatibilní s mými každodenními činnostmi. Jen velmi zřídka kupuji hudbu digitálně a někdy kvůli tomu přehlédnu dobrou kapelu, pokud nemají k dispozici fyzický nosič. Užívám si, že mám hmatatelný produkt, takže mohu obdivovat umělecké dílo, přebal a booklet. Ačkoli internet umožňuje snadné shlédnutí kapely ještě před rozhodnutím o zakoupení, i tak si budu nadále kupovat nahrávky jednoduše podle loga nebo obalu. Z tohohle pohledu je jedním z posledních nejnovější album Tomb Mold. Hlavním důvodem nákupu bylo podívat se na úžasné nové umělecké dílo od Brada Moora, s nímž jsem od konce 90. let v kontaktu. Byla radost vidět, že jeho umělecké dílo bylo publikováno pro novou vycházející kapelu a ukázalo se, že album bylo také docela dobré, takže zbrklý nákup nakonec stál za to. 

Jak vidíš současnou situaci na metalové „zinové scéně“? Líbí se ti některý tištěný časopis? A co webziny? Oslovuje tě některý i po grafické stránce? Jsi pravidelným čtenářem? Projíždíš každý den recenze, čteš rozhovory apod.? 

Snažím se udržovat svůj radar na metalové scéně, jak se známými, tak i s undergroundovými kapelami. Občas si přečtu webziny, ale zajímám se o tištěné fanziny a každý rok si jich několik koupím. Co je na fanzinech skvělé je to, že mají velmi osobní přístup, který na internetu chybí. Fanziny mají tendenci pokrývat i zajímavější kapely, včetně méně známých undergroundových kapel, což je obvykle to, co hledám. Kdysi jsem publikoval fanzine a do několika málo jsem na počátku devadesátých let přispíval. Takže vím, kolik tvrdé práce za publikováním fanzinu je a je to chvályhodné úsilí, které by nemělo zůstat bez povšimnutí. 

Děkuji za rozhovor a přeji spoustu inspirace. Už teď se moc těším, až budu držet v ruce desku s tvým dalším obalem. 

Děkuji moc Jakube za tvou extrémní trpělivost a podporu. Jsem velmi vděčný a poctěn, že jsem se objevil na vašem blogu Deadly Storm. Přeji vám to nejlepší v pokračování vaší práce, která zahrnuje skvělou undergroundovou muziku. Pokud by se některý z vašich čtenářů rád dozvěděl více o mé umělecké nebo hudební činnosti, ať navštíví www.riddickart.com

Share this games :

TWITTER