úterý 3. března 2015
Rozhovor - BRUTE - Muzika se nedá dělat bez srdce!
Loňské album slovenských brutálních death metalistů BRUTE s názvem "Pillory" pořádně zamíchalo s mým pomyslným žebříčkem nejposlouchanější muziky. Je mi tedy velkou ctí, že mi poskytl rozhovor Steve, kytarista této zběsilé smečky.
Ave
BRUTE! Zrovna jsem si dneska dal cestou do práce vaše poslední
album „Pillory“ do sluchátek a opravdu mi pořádně rozproudilo
krev v žilách. Deska je už nějakou dobu venku. Jak jste s ní
odstupem času spokojeni. Co fanoušci, recenze?
Ahoj Jakub. Na album sme
velmi hrdí, podľa našho vydavatelstva Gothoom productions valcuje
predajnosť. Odozvy fanúšikov su naozaj pozitívne a recenzie velmi
kladné. Nám to dáva silu. Boj pokračuje. Stojíme ale pevne na
zemi a vážime si každý úspech, který by bez podpory naších
fanúšikov nebol. Ďakujeme.
Když
jsem psal na vaše poslední album recenzi, je tam jedna věta, která
pro mě celou desku vystihuje asi nejlépe: „Letošní nahrávka mě
rozsekala na malé kousíčky a jsem při jejím poslechu vhodný jen
jako přísada do mletého masa“. Za svým názorem si pořád
stojím. „Pillory“ mají neskutečný tlak. Jak jste vlastně
přistupovali ke skládání? U minulé desky „Sophisticated
Atrocity“ jsi psal, že jste se stali z „projektu“ regulérní
kapelou. Mě zajímá, jakým způsobem tvoříte nyní. Vím, že
třeba bicí party nahrál Jiří Zajíc (HEAVING EARTH).
Tá veta je pecka, ceníme
si to. Na Pillory som skladal prakticky všetko sám, až na song
„I´am your cross“, kterého základy doniesol náš gitarista a
growler Hegrid. Dve skladby sú prácou nás oboch, no posledné
slovo, výsledný tvar a aranžmány mám pod palcom ja. Texty sú
čisto mojou výhradou. Nechválim sa, tak to je. Tak mi to vyhovuje
a chalanom tiež. Funguje to a to je podstatné. Tvorba je
následovná. Vymýšľam rify, dám dokopy, počúvam svoje pocity a
emócie. Ak mám song hotový, automaticky mám v hlave aj
predstavu o bicích. Bicie najprv naprogramujem. Do bicích urobím
chalanom taby a poposielam. Až sa song doučia doma, robí sa skúška
a drtí čo najpodctivejšie. Už našťastie máme po dlhých
peripetiách svojho bubeníka. Je ním Marek Džupin z Breznice
při Stropkove (Grinding Jesus Brother), kde skúšame celá banda.
Sme bohužial rozľahlí po celom východe Slovenska, tak sa robia
skúšky tak často, ako sa dá buď u Mareka, alebo u mňa doma
s programovanými bicími. Ale každý vie, že musí na sebe
makať aj doma. Minulý rok nám bubnoval náš brat a vynikajúci
člověk Sead Bihorac (Mortally Infected, Typhoid).To, čo pre nás
spravil, mu nikdy nezabudneme. Pomáhal hlavne s koncertnou
činnosťou, kým sa nenamakal Marek, no tri bandy už na neho boli
veľa, tak po dohode s ním sme oslovili Mr. Jirku Zajíce.
Jirka neváhal a prikývol, že nám nabubnuje nový album a mi mu
budeme vďační celý život. Zrejme sa mu aj naša muzika páči ha
ha. Bicie nahrával v Davose. Mať na cdčku takú pílu a
kvalitního bicmana, tak to si kursky vážime. Je to česť a sme na
to hrdí.
Když
ještě zůstaneme u těch bicích. Jak to řešíte při koncertech?
Mistr Zajíc je podle mě jedním z nejlepších současných
nejen českých death metalových bubeníků a některé jeho
přechody a nápady není asi lehké zrovna zahrát. Kdo ho
„nahrazuje“ při živých vystoupeních? Neříkej mi, že za
vámi jezdí pokaždé na Slovensko.
Jirka je bez debaty jeden
s najlepších drumsmotorov minimálne v strednej Európe.
Je to zrejme člověk a je to vynikajúci člověk, srdciar, no mne
príde jako s inej dimenzie. Je to proste maniak a nezmar, ktorý
to, čo robi, robí srdcom a celou dušou. Skromný típek. Jirka má
Heaving Earth, Ingrowing a nespočetné množstvo projektov.
Momentálne bola jeho spolupráca čisto štúdiová. Ako to v Brute
funguje som už vysvětlil v predošlej odpovedi.
Obal
„Pillory“ je brutálně death metalově klasický, hezky nechutný
a znázorňuje pozůstatky po nějaké pořádně krvavé hostině.
Kdo je jeho autorem a jak jste cover vybírali?
Tentokrát
nam s coverom pomohol label. Zvýrazňuje trošku brutálnější
pranier. Je to celkový odraz k textom, ktoré sú o
nevyčerpateľnom ľudskom hnuse, takže je stále o čom písať.
Budúci cover, na ktorom sa už pracuje,
si robíme už sami. Pomáha nam s tým naš kamarát Peter
Handzuš (Digital Wortex) z Prešova. Pracovna verzia sa mi velmi
páči.
„Pillory“
jste vydali u Gothoom Productions, což je slovenský label. Vaši
desku není problém tak pro české a slovenské fanoušky sehnat.
Co ale zahraničí? Brutal death metalová základna není v našich
zemích zase tolik velká a tak je pro každou kapelu bezesporu
důležité se dostat i ven. Jak vás tento label propaguje? Co jsem
koukal na pár zahraničních obchodů, tak jsem tam „Pillory“
nikde neviděl.
Peter
Beťko, šéf Gothoom productions má toho veľa na starosti,
organizuje aj Gothoom open air fest, takže ma toho až až. K tomu
má svoju bandu Doomas. V rámci cz/sk scény sme propagovaní
slušne, no kapela si v tomto na Slovensku musí pomôcť aj
sama. My sme momentálne vďační, že nám tento label Pillory
vydal. Peter má inú štruktúru zrejme a koľko a ako propaguje
svoje bandy v zahraniči neviem, no asi by sa to malo zlepšiť.
Výmena medzi labelmi je nutnosť a dobrá věc pre kapely i samotné
vydavatelstvo. Prvý album „Sophisticated atrocity“ sme vydali
v českom vydavateľstve Nice To Eat You records, dostali nejaké
cdčká, no bez merchu, no cd sa predávalo aj za morom cez americký
Sevared records. No od Gothoomu sme dostali ako cdčka, tak aj merch.
Ja som momentálne za Brute vďačný za to, čo máme. Ja osobne som
poslal nejaké cdčka určitým priateľom aj do strednej a južnej
Ameriky, aj na recenzie. Peter mi tiež pomohol například
s raritnými tričkami k 15. výročiu vzniku Brute.
Co
vlastně vy a koncerty? Zaznamenal jsem pár vašich vystoupení na
Slovensku, vím, že jste byli i u nás v Čechách, ale co
třeba Polsko, Maďarsko? Pořád si myslím, že ke spoustě lidem
se dostane muzika hlavně přes osobní kontakt.
Bude
aj to. Chce to čas a tlačiť sa nasilu niekam, to zas neuznávam.
Kapela sa má presadit v prvom rade svojou hudbou, ktorá by
mala byť dostatočne kvalitná a ktorú třeba čo najkvalitnejšie
podať aj naživo. Potom prídu postupne a väčšie koncertné
ponuky a festivaly. Tomu verím. Hráme dosť často, v priemere
2 x do mesiaca po celom Slovensku. V jeseni máme malé minitour
v Čechách (Congenital Anomalies, Heaving Earth, Perversity….)
v Prahe a myslim zrejme v Plzni. Padol nam jeden koncert
v Poľsku s Epitome.
Mimochodom prehľad naších koncertov nájdete tuna:
www.bandzone.cz/brute.
Niektoré bandy sa tlačia na silu do zahraničia, no bohužiak so
slabšou kvalitou hudby a nepreplatenými cesťákmi. Pre Brute je
ceťák dôležity. To je minimum, čo potrebujeme. Pracujem iba ja a
Bijan, ostatní chalani sú nezamestní, alebo ešte študujú. Bez
peňazí sa dnes ťažko dýcha bohužel. Mohli sme hrať v Mexiku,
aj po Európe, no podmínky také, že proste zo svojho. Nemám ani
peniaze na dovolenku pre rodinu ha ha, ale je to tak. Určite
pribudnú aj zahraničné koncerty. Hlavné je zdravie.
Vaše
hudba je inspirována takovými velikány jako jsou SUFFOCATION,
IMMOLATION, BRUTALITY, PESTILENCE, DYING FETUS. Pro mnohé jsou to
dnes už „staré“ smečky, které si svoje řekly a netřeba se
dále o ně zajímat. Sleduješ dění v death metalu, kupuješ
nové desky? A je nějaká mladá kapela, která tě opravdu zaujala?
To
sú všetko moje modly, môj velký vplyv, no nesnažíme sa
kopírovať. Samozrejme ten vplyv v podvedomi z posluchu
Brute tu je. Som na to hrdý, Milujem death metal a muziku všeobecne.
Život bez muziky u mňa je, jako keď nepolievaš pravidelne kvety a
oni vyschnú a vyprahnú. Dnes som akurát narazil na novú a
vynikajúcu slovensku bandu Devoid. www.bandzone.cz/devoid.
Odporúčam vrelo. No stále ma neprestávajú překvapovat staré
istoty jako Suffocation, Dying Fetus a mnoho ďalších. Je zaujímave
počúvať album z ranných čias a album , ktoré vydali teraz.
Je to veľká oddanosť toľko rokov death metalu.
Když
jste hráli naposledy v Praze, tak jsem vás bohužel propásl.
Nechystáte v nejbližší době nějaké menší turné po
České republice?
Už som spomínal
októbrový dvojkoncert v Prahe a Plzni, kde nás pozval náš
priateľ Jaro Stanko (Congenital Anomalies), ktory oslávi svoje 30
narodeniny a Jirka Zajíc s Heaving Earth. Ideme spolu s našimi
velkými bratmi Perversity. Naoplátku robime my dvojkoncert v júny
pre tieto české mašiny v Košiciach ( Collosseum) a v Prešove
(asi u Greka). No väčšinou koncerty priebežne pribúdajú a my
Vám dáme isto včas vedieť. Niečo sa rysovalo v Brne, ale
presunulo sa to.
V minulém
rozhovoru pro Fobiazine jsi mi prozradil, že „death metal je tvůj
úděl“! Steve, ty patříš k velkým srdcařům, kterých už
dnes moc není. Podporuješ tento styl, kde to jde. Zajímal by mě
tvůj názor na současnou českou a slovenskou scénu. Někdy si
říkám, že člověk se snaží, „trpí tím“ rodina, všichni
okolo a nakonec třeba na koncert přijde jen pár věrných. Jak to
vidíš ty?
Je
to naše šílenstvo, ktoré každy nevie pochopiť. Muzika bez srdca
sa nedá robiť, to je blud. Bez rodiny a zázemia by sme to mali
omnoho ťažšie, no je pravda, že kvôly muzike ju občas bohužial
obmedzujem, ale iba trošku. Moja žena vie, že bez death metalu by
mi trhalo srdce a to túto muziku nepočúva absolutne. Toleruje aj
občasné skúšky v našom dome, aj keď mám oproti kostol.
Milujem svoju rodinu a ďakujem za to, že ich mám. I za ich
trpezlivosť a pochopenie. Čo sa týka fans, až na výnimky akými
sú LMDM komando z Liptova, Orava, Košice, Stropkov, Humenne,
ale aj mnoho skalných si myslím, že ľudia zleniveli,
spohodlneli. Kedysi chodilo omnoho viac ľudí na koncerty. Keď
pradávno prišiel Vader na východ Slovenska do Humenného, došlo
600 ľudí. Teraz maximálne do známeho Collossea v Košiciach
100. Tí chalani, čo to organizujú sa snažia ako hoväda a ľudia
na to dlabú.
No stále je dosť fanúšikov a na Brute chodia v takom slušnom
patričnom množstve. Sú akcie, kde ak by neboli osoby s kapiel, tak
je tam dokopy 7 ľudí aj s výčapom. Kedysi chodili
najskalnejši do Budapešti. Teraz to majú pod nosom a serú na to.
Tak nech sa z rečmi kotrolujú a prestaňú plakať a nadávať
na nečinnosť. Určite trošku sú aj problémy s peniazmi, aj
ja doslova nemám niekedy na lístok, či benzín na koncert, ale ak
som zdravý a fakt chcem vidieť kvalitnú bandu, tak idem podporiť,
stretnúť sa s fans aj muzikantkou rodinou a odniesť si krásne
spomienky. Zabudnúť na dnešný stres. Už so mnou chodí na
koncerty aj môj syn Viktor, ktorý o pár dní dovrší dospělost.
Každá
kapela je neustále se měnící, živý organismus, který by ze své
podstaty vlastně neměl nikdy fungovat. Parta chlapů, mnohdy
s rodinami a zaměstnáním se vydá přes půl republiky a
zahraje pro několik lidí. Neměli jste chuť se na to někdy
vybodnout? Mnohé to odradí, rozpadnou se, rozhádají, jiní zase
přestanou živě vystupovat. Já se zeptám jinak. Co vám naopak
koncerty přinášejí? Jaké jsou třeba bezprostřední pocity po
nějakém dobrém setu, kdy se všechno vydaří?
Koncert je niečo úžasne.
Ste sústredení na hru, uzavretí do seba, v tele kopu
adrenalínu a predsa cítite to puto medzi sebou a fans. Niečo
nádherné. Ak Vám ľudia uznajú kvality a povzbudia, je to
najväčšie zadosťučinenie. Ale úplne najväčší dar je ich
priateľstvo. To sú priateľstvá na celý život, nie niekde při
pive. Velmi důležité sú vzťahy v kapele. My sme skvelá
parta, samá sranda a všetci sme do hudby zblácení. Táto pohoda
sa automaticky odráža na kvalite našej muziky a uvoľnení sa na
pódiu. Každý sa vtedy môže spoľahnúť na toho druhého.
V jaké
„fázi“ se BRUTE nyní nacházejí? Už připravujete songy pro
novou desku?
Základ
nového materiálu je už niekolko mesiacov hotový a postupne sa už
skladby přecvičujú.
Do štúdia predbežne plánujeme nabehnúť po letných festivalech
niekedy na počiatku jesene, ak sa nič nepredvídaleľné nestane a
budeme zdravostne fit. Už sa začalo pracovať na spomínanom
covere. Je to na dobrej ceste.
Děkuji
za rozhovor, přeji spoustu prodaných nosičů a jen samé vyprodané
sály.
Za celú kapelu ti od
srdca ďakujem za podporu a priestor. Strašne si to vážim Jakub a
tiež prajem hlavne veľa zdravia. Chcem sa úprimne poďakovať
naším fanúšikom za neustálu podporu. Máme Vás veľmi radi a
vážime si Vás. Tešíme sa na Vás hlavne na koncertech. Dovidenia
a nashledanou.
DEATH METAL TILL DEATH!
pondělí 2. března 2015
Fotoreport - Roznášení letáků DEADLY STORM IN BOŽKOV 9 po plzeňských klubech - NAURRAKAR, MATER MONSTIFERA - Jam Club, MORRIGAN - club Parlament - 27.2.2015
Kolega Michal Radoš se vydal v pátek 27.2.2014 na propagační misii festivalu DEADLY STORM IN BOŽKOV 9. Při té příležitosti nafotil nějaké ty dagerotypie.
PRO PLNOU VELIKOST NA FOTKY KLIKNĚTE.
Festival začne v Plzni 21.3.2015 v 16 hodin v Hospodě pod Kopcem v Plzni
více info zde:
NAURAKKAR
MATER MONSTIFERA
MORRIGAN
FANS
UVIDÍME SE NA:
Report, foto, video - DROWNED, RAVENCULT, NARCHOST – club Exit-us – Prague – 1.3. 2015
Drowned |
Pomalu
končí zima, v supermarketech už začínají plesnivět
velikonoční zajíčci a na plakátech po celé Plzni je upoutávka
na křesťanské zpívání s JirkouZmožkem.
Mám to sice mezi tyhle věřící ovečky jen kousek, ale kupodivu
jsem nakonec zvolil okultní obřad v našem hlavním městě.
Sice jsem už několik týdnů pořádně nespal, celý víkend dělal
řidiče po celé republice, ale co by člověk pro trochu toho
death/black/thrashe neudělal, že ano?
Ravencult |
Povolal
jsem tedy svého kolegu, řidiče a jednoho z mála fotografů
Michala (thank you brother!), který nekazí koncertní fotky různými
rybími oky a podobnými (efekty) nesmysly a svorně jsme vyrazili ku
Praze. Hlavní město nás přivítalo tradičním smradem,
šerosvitem a podivnou atmosférou, která krásně navozovala
nadcházející death blackové obětování.
Narchost |
Navigace
nás nakonec do klubu navedla dobře, i když tentokrát byla opravdu
hodně „drzá“. Vstupujeme do Exitu a já se ihned hrnu k výčepu.
Mám tak bolavé celé tělo, že oceňuji několik rychlých
a chutných piv (nepasterizovaný Staropramen a kolegyně si
pochvalovala černou Barboru od Ostravaru).
Celkový dojem z klubu mám velmi pozitivní, líbí se mi
oddělení na chlastací, kuřáckou část a koncertní, podzemní
sál, kde jsou cigarety zakázány. Pro mě ideální stav. Lehce
negativní připomínku bych měl snad jen v pozdějšímu začátku,
což bylo pro nás z daleka trošku hendikap.
Drowned |
Co
se týká zvuku, tak jediným problémem byla jen přílišná
hlasitost. Ať jsem se přemísťoval, jak chtěl, všude to řvalo,
až mi to málem uši utrhlo. Návštěvnost tipuji na cca 60 kousků platících, ale berte mě s velkou rezervou.
Uveden
do koncertní nálady se rozhlížím kolem a pomalu se dostávám do
té správné nálady. Unaveně, ale nadšeně rozprávím s
ostatními, užívám si tu atmosféru. Ani nevím proč, ale vždycky
před první kapelou cítím takové zvláštní šimrání
v žaludku, lehké napětí a těšení se.
Ravencult |
Pak
už jenom seběhneme dolů, zaujmeme strategické pozice, před první
kapelou odjišťujeme imaginární mozkové šrapnely a jdeme na to.
Jako
černý předvoj posloužila pražská kapela NARCHOST.
Neznal jsem je a tak jsem byl zvědavý, co pánové předvedou.
Promo materiály hovořily o black/thrash metalu. Z ukázek na
internetu mě pánové příliš nepřesvědčili. Naživo pak hráli
sice vcelku dobře, ale mají před sebou ještě spoustu práce, aby
se dostali mezi ty „dobré“ kapely. Některé songy by zasloužily
zkrátit, nedovedly příliš dlouho udržet moji pozornost. Díky
své délce vyznívaly poněkud plytce a nevýrazně. Bylo to takové
nemastné, neslané. Chyběla mi zloba, špína a nenávist, která
by k hranému stylu měla patřit. Snaha byla, jen vycházela často
vniveč. Ale tak, takhle na předskokany to docela šlo. Rád bych
povzbudil víc, ale tentokrát se budu držet raději zpátky. Snad
příště.
Narchost |
Pak
šli na řadu řečtí black metalisté RAVENCULT.
Kapela požívá veškeré undergroundové vážnosti a předvedla
nám vystoupení, často odkazující k takovým smečkám, jako
jsou WATAIN, AURA NOIR, HELLHAMMER, CELTIC FROST, NIFELHEIM,
(zaslechl jsem i odkazy na BATHORY) a podobné, do blacku a špinavého
thrashe hozené kapely. Od prvního tónu bylo jasně slyšet, že
pánové nejsou žádná ořezávátka, že svoji černou práci
myslí smrtelně vážně a že nám nedají koncert jen tak zadarmo.
Bylo to divoké, náležitě temné a nenávistně „odmítavé“.
U podobné hudby hodně záleží na tom, aby kapela zněla
přesvědčivě, jinak by mohlo dojít až k trapnosti. Nic
podobného se ale v neděli nekonalo. Naopak, bylo to hodně surové
a našlapané vystoupení (což náležitě ocenil i celý kotel pod
pódiem). Přesně takhle to mám rád a tak jsem odcházel nakonec
ze „sklepení“ pro další pivo velmi spokojený.
DROWNED
hrají od roku 1992 a teprve až letos nahráli první dlouhohrající
desku (recenze zde).
Mám doma některá jejich historická dema, ale kapelu jsem bohužel
nikdy neviděl naživo. Oni byli také tím hlavním lákadlem, které
mě donutilo ještě nějaký ten den pořádně nespat a užít si
je naživo. A že to stálo za to. Ten nedělní večer, prvního
března, se v Praze rozpoutalo pravé death/doom/black peklo.
Okultnímu večírku chyběla snad jen nějaká obětovaná slečna.
Jinak byly splněny všechny náležitosti. Rouhalo se, běsnilo,
vyvolávali se nemrtví, obraceli se kříže, plivalo do svěcené
vody. Kolem mě se pod pódiem volně procházeli pánové BELZEBUB,
CHÁRON a bylo možné zahlédnout i stín samotného LUCIFERA.
Několik
metrů v podzemí, v temném klubu, se odehrávalo
absolutní zlo. Kytaristovi Tlmnnovi (také ex NECROS CHRISTOS) jsem
visel doslova na hmatníku. Tenhle pán je hlavním tahounem celé
smečky a jediným pozůstalým z původní sestavy. Ostatní také
nezaostávali a dohromady kapela působila dojmem, že se snad
samovznítí. Bylo to temné, mocné, kruté a bolavé. Začala se mi
vařit shnilá krev v žilách, drkotat plomby v zubních
jamkách a mozek dosahoval teploty varu. Zbývalo snad jen, aby mi
začala ze stigmat prýštit krev. Jinak tomuhle vystoupení
nechybělo vůbec nic. Dokonalý okultní obřad! Smrt a temnota!
Ravencult |
Cesta
do Plzně je dlouhá a tak jsme hned vyrazili. Tedy. Já byl vlastně
do auta odveden. Sice střízlivý, ale pořád pohlcený tmou. Oči
se mi rozjasňovaly pomalu, postupně a černá barva ze zorniček
zmizela vlastně až druhý den. Teprve ať teď, když sepisuji
svých pár postřehů, získává můj pohled tu krásnou modrou
barvu, ve které se za dob mého mládí a ztepilosti děvčata
tolikrát ztrácela:).
Drowned |
Měl
jsem trošku neklidnou noc, ve které se mi znovu vracel ve snech
prožitý koncert. Jen s tím rozdílem, že se mi tam nějak
pomateně dostal Jiří Zmožek a zazpíval nám také (třeba zde).
Mezi songy s námi rozmlouval, pronesl několik modliteb a
obrátil nás na křesťanství. Po probuzení jsem se musel dlouho
ujišťovat, že to není pravda. V neděli to byl zkrátka
silný okultní zážitek, který mi pořádně zamíchal myšlenky
v hlavě. Návštěvy rozhodně nelituju a na tenhle večer, po
okraj napěchovaný tmou, budu ještě dlouho vzpomínat.
Mr. Asphyx and Ravencult |
Minirecenze/minireview - BLING GUARDIAN - Beyond the Red Mirror (2015)
BLING GUARDIAN - Beyond the Red Mirror
CD 2015, Nuclear Blast
Poslouchat power metal je pro mě tak z devadesáti procent víceméně utrpení. Moje uši jsou nasměrovány úplně jinam, do krutějšího a morbidnějšího kovu. Přesto se občas vyskytne i v tomto stylu deska, která mě zaujme. Mám pak většinou pocit, že se vracím někam do dob svého časného mládí, kdy jsme podobné kapely považovali za to nejtvrdší a nejdrsnější, co vůbec můžeme potkat. Doba nás sice vyvedla dávno z omylu, ale vzpomínky, stejně jako určitá pokora před dávnými legendami, v nás pořád zůstaly. Proto také nikdy nebudu jen tak z pozérství kritizovat klasický heavy, či power metal. Pojďme ale k novince BLIND GUARDIAN. Tuhle smečku jsem měl asi nejraději v roce 1989, kdy mě na jejich album "Falow the Blind" přivedl jeden kamarád. Koketoval jsem sice v té době raději s thrashem a death metalem, ale vím, že jsem na tuhle kapelu sbalil nejednu slečnu (smích).
Letošní novinka sice není lepší než tradiční skvělá alba z devadesátých let, ale troufám si tvrdit, že jim směle konkuruje. Velmi tomu přispívají skvěle zpracované kytarové motivy, které i přes svoji určitou (chtěnou) pompéznost ve mě dokážou vyvolat jasně citelné mrazení v zádech. Samostatnou kapitolou je pak zpěvák Hansi, který se jednoznačně překonává. Dohromady pak stvořili BLIND GUARDIAN dílo, které se velmi dobře poslouchá, pořád, i po nějaké době je na něm co objevovat a i já, jako příslušník spíše krutějšího metalu, si poslech vyloženě užívám. Jediné, co mě na recenzovaném albu mrzí a kvůli čemu nikdy nebude "Beyond the Red Mirror" tak dobré jako staré desky, je zvuk (posloucháno ze zapůjčeného CD na hi-fi). Ten je nevýrazný, pan producent by zasloužil pořádně vytahat za uši a kazí mi konečný celkový dojem. Chápu, že sladit vše dohromady je oříšek, ale i tak už jsem slyšel v tomto stylu o hodně lepší nahrávky. Rozhodně svěžejší, důraznější i výraznější. Pokud nad tím ale přimhouříte oči a uši, myslím, že budete spokojeni. Takhle nějak bych si představoval dobrý power metal! Parádní album!
Letošní novinka sice není lepší než tradiční skvělá alba z devadesátých let, ale troufám si tvrdit, že jim směle konkuruje. Velmi tomu přispívají skvěle zpracované kytarové motivy, které i přes svoji určitou (chtěnou) pompéznost ve mě dokážou vyvolat jasně citelné mrazení v zádech. Samostatnou kapitolou je pak zpěvák Hansi, který se jednoznačně překonává. Dohromady pak stvořili BLIND GUARDIAN dílo, které se velmi dobře poslouchá, pořád, i po nějaké době je na něm co objevovat a i já, jako příslušník spíše krutějšího metalu, si poslech vyloženě užívám. Jediné, co mě na recenzovaném albu mrzí a kvůli čemu nikdy nebude "Beyond the Red Mirror" tak dobré jako staré desky, je zvuk (posloucháno ze zapůjčeného CD na hi-fi). Ten je nevýrazný, pan producent by zasloužil pořádně vytahat za uši a kazí mi konečný celkový dojem. Chápu, že sladit vše dohromady je oříšek, ale i tak už jsem slyšel v tomto stylu o hodně lepší nahrávky. Rozhodně svěžejší, důraznější i výraznější. Pokud nad tím ale přimhouříte oči a uši, myslím, že budete spokojeni. Takhle nějak bych si představoval dobrý power metal! Parádní album!
Asphyx says:
BLIND GUARDIAN created a CD, that is easy to listen, there are stuffs for find, and I, as member of cruel death metal, enjoy the listening very much. What's a pity on this album in my opinion, this is sound. It is unimpressed, spoils me the final sence. But if you 'll want, I think you will be satisfied. This is how I imagine a good power metal! Great album!
neděle 1. března 2015
Minirecenze/minireview - KEEP OF KALESSIN - Epistemology (2015)
KEEP OF KALESSIN - Epistemology
CD 2015, Indie Recordings
Uff, tedy řeknu vám, že někdy sedím u prázdné stránky wordu při psaní recenze opravdu dlouho. Můžete mi někdo prozradit, co se dá napsat o podobných deskách? Vždyť v tomto případě se už dávno nejedná o hudbu. Do celého tohohle kolotoče vstupují manažeři, vizážisté a podobné profese. Samotné "umění" pak dostává neskutečně na frak. Samozřejmě, běžným posluchačům a většinovým strávníkům to asi stačí. Koneckonců, proč ne. Nezakládám si na tom, že bych byl nějaký hudební kritik (to je pro mě stejná sběř, jako výše zmíněné profese - smích), ale tady zkrátka ani smrt nebere. Osobně na novince "Epistemology" nalézám jen velmi slabé vokály, které tahají za uši, absolutní skladatelskou impotenci, dokola opakované a nekonečné postupy, které nemají v sobě ani kousek zajímavosti. Je to podobné, jako když se zastavíte na dálnici u rychlého občerstvení. Zablikají na vás překrásně nafocené kousky jídla, veselé tváře strávníků. Jenže pak to všechno do sebe raději narvete bez kousání, protože je to tak nechutné, že máte co dělat, abyste to nevyhodili horem mezi ostatní. Odjíždíte pak s pocitem, že jste byli poníženi, okradeni a máte co dělat, abyste přežili nekonečné křeče v břiše. S KEEP OF KALESSIN je to hodně podobné. Mají dobrý zvuk, precizní produkci. Jen je to všechno hrozně předvídatelné, napomádované. Já chci od metalu rebelii, sílu, energii a ne pózy a komerci. Doby alb jako "Armada" nebo parádní "Through Times of War" se zdá nevrátí. Norové si zkrátka vybrali cestu, která mi absolutně nevyhovuje. Napadají mě jenom slova jako plytký, nudný, obyčejný, papundeklový, pozlátko. Některé pózy můžou zaujmout snad už jen pár puberťaček a začínajících metalových fanoušků. Podobných desek na nás producenti vysypou denně několik desítek. Záleží jen na tom, kolik jsou pak ochotni vrazit do reklamy. Ono se to nakonec stejně nějak prodá. KEEP OF KALESSIN jsou tentokrát jenom přesnou definicí nekonečné nudy.
Asphyx says:
KEEP OF KALESSIN has a good sound and production on the new album. But that's all. Where is the energy, rebellion, strength? I miss ideas, something I could catch. Some poses can take perhaps a few teenagers and metal fans beginners. Similar CDs producers publish every day. It depends on its advertising only. KEEP OF KALESSIN is only accurate definition of never ending boredom this time.
@deadlystormzine https://twitter.com/deadlystormzine