sobota 24. června 2017

Rozhovor - EVOCATION - Pro nás je zimní čas ideálním pro psaní nové hudby, protože v té době je cítit temnota, chlad a deprese.


Rozhovor se švédskou death metalovou legendou EVOCATION.


Odpovídal Marko Palmén.

Přeložila Duzl, děkujeme!

Ave EVOCATION! Přiznám se rovnou, že vaše novinka „The Shadow Archetype“ mě totálně rozsekala. Je v ní absolutně vše, co má v death metalu být. Jaké jste zaznamenali reakce od fanoušků? Co recenze? Jste se svojí prací spokojeni?

Zdravím tě a díky za skvělou recenzi na naše nové album EVOCATION. Zatím bych řekl, že album získalo spoustu pozitivních ohlasů jak od médií, tak i od fanoušků. Hodně pro nás znamená, že slyšíme tyto komentáře a to je to, co nás jako kapelu drží pohromadě. Jsem naprosto spokojen s “The Shadow Archetype” a s veškerou prací, která za albem stojí.  Strávili jsme na tomto albu mnohem více času, než kdykoliv předtím a výsledek byl podle mého názoru úžasný. Myslím, že i v budoucnosti můžeme být na album hrdí.


První, co člověka vyloženě uhodí do očí, tak je skvělý obal od Michala „Xaaye“ Lorance. Proč jste oslovili právě jeho a jak jste cover vybírali? Co má vlastně titulní obraz znázorňovat? Pořád se na něj dívám, nutí mě přemýšlet, ale stále nemůžu přijít na to, co nebo kdo to vlastně je? Nějaká příšera? Mně se ten obal neskutečně líbí, hrozně mě přitahuje.

"The Shadow Archetype" pochází z teorií švýcarského psychologa Karla Gustava Junga o psychologických archetypech. Jung si myslel, že lidé se nenarodí jako prázdný list papíru nebo tabula rasa. Místo toho myslel, že lidé dědí psychologické struktury od svých předků, které se utvářejí tisíce let zpět v historii. "Stínový archetyp" je psychologická struktura, která drží celou temnou nebo zlou stranu lidské psychiky.

Samotný přebal je symbolickou interpretací “The Shadow Archetype” nebo-li temné stránky lidské psychiky. Zlo člověka za okamžik vybledne v nekontrolovatelném vzteku ... Myslím, že náš umělec Xaay zachytil teorii extrémně dobře a jeden z důvodů je pravděpodobně ten, že byl velmi dobře na toto téma připraven. Před několika lety napsal práci o archetypových teoriích na univerzitě v Krakově. Důvodem, proč jsme se rozhodli pracovat s Xaayem, je, že jeho tvorbu opravdu milujeme a nyní s ním spolupracujeme na každém albu od roku 2010 "Apocalyptic" album.

Dnes považujeme Xaaye za našeho dvorního umělce. Když spolupracujeme s Xaayem, děláme to stejně na každém albu. Dáváme mu název alba, texty a některé skladby, aby se inspiroval, a pak on přijde s jeho nápady. A vždy nám přináší něco úžasného, co přesně zachycuje myšlenky, které máme. Umělecké dílo pro "The Shadow Archetype" je podle mého názoru nejlepším uměleckým obalem, který pro nás udělal ...


Kdo je autorem textů pro „The Shadow Archetype“ a o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci?

Thomas Josefsson, náš zpěvák, píše všechny texty pro EVOCATION. Zabývá se jeho myšlenkami o politice, psychických poruchách, sexu, drogách, médiích a tak dále. Prostě jak vidí svět. On je velmi přemýšlivý typ člověka a jakmile máme novou píseň, vidí celý příběh před sebou. Každá skladba má příběh o některém z těchto témat. Myslím, že je jeho posláním něco sdělit. Texty jsou nejdůležitější součástí vyprávění příběhu a vysvětlení pocitů v hudbě. Jsou to všechno pravé emoce a je to způsob, jak to předat. Thomas pracuje s texty měsíce a každé slovo je  přesně tam, kde ho chce mít. Nenávidí práci na novém albu, ale jakmile rozproudí mozek a začne psát, tak to miluje. Miluju fakt, že kapele i fanouškům se to líbí.

Novinka má opravdu hodně temný, ostrý zvuk. Kdo je pod ním podepsán a kde jste novinku nahrávali? Zajímal by mě i způsob tvorby nového materiálu. Jak vlastně skládají EVOCATION? Kdo má poslední slovo, kdo řekne, že „tak je to správně, takhle to necháme?“

Veškerou hudbu na albu jsem složil já spolu se Simonem Exnerem (nový kytarista). Nicméně musím zdůraznit, že celá skupina se podílela na tvorbě alba. Thomas, náš zpěvák, napsal všechny texty, Gustaf - náš basák, vytvořil komplet basové linky. Nezapomeňte také, že náš hráč na turné Per Möller-Jensen (ex Haunted) byl také zapojen a uskutečnil nějaké změny pro bicí, které se ukázaly být úžasné. Tvůrčí proces "The Shadow Archtype" byl podle mého názoru skutečně hladký a snadný. Když jsme spolu s Simonem skládali hudbu, sdíleli jsme stejné vize a myšlenky na to, jak jsme chtěli, aby album vypadalo a myslím, že to byl hlavní faktor, proč to bylo tak snadné. Jen jsme si vzájemně nadhazovali riffy a nápady a pak se několikrát každý týden potkali a pokusili jsme se je společně zpracovat. Přestože to zabralo téměř dva roky, než jsme jej dokončili, nikdy to nazačala být nuda nebo nedošlo k problémům ve spolupráci s ostatními. Myslím, že já a Simon můžeme mít poslední slovo přinejmenším, pokud jde o hudbu. Pro texty má poslední slovo Thomas a pro basu Gus. Každý jsme zodpovědný za svou vlastní část.

Album jsme nahrávali ve třech různých studiích. Bicí v Crehate Studios. Kytary, basové a zpěvové vokály v Acacia Avenue Recordings a doprovodné zpěvy se nahrály v Dugout Productions. Produkce podle mého názoru vyšla úžasně a my jsme byli nekompromisní ve zvukových detailech. Udělali jsme vše pro to, aby to bylo dokonalé a proto jsme strávili téměř rok nahráváním, mícháním a masteringem tohoto alba.


Líbí se mi určitá temnota, která je z vaší tvorby cítit. Jako bych se procházel lesem v noci, někde u vás na severu ve Švédsku. Ovlivňuje vás hodně prostředí, ze kterého pocházíte? Promítá se nějak to, odkud procházíte, do vaší tvorby?

Určitě bych řekl ano. Na otázku, zda se tmavá severská příroda odráží v naší hudbě. Severské země jsou poměrně tmavé a depresivní, zejména v zimním období. Právě teď máme čas, kdy je nejvíce světla, a tento týden Švédsko oslavuje předvečer středověku, který je starým pohanským svátkem. Takže v tuto chvíli jsou tady v severských zemích všichni v kopcích, díky všemu tomu světlu a tma je jen po dobu několika hodin v noci, dokud slunce zase nevyjde. Pro EVOCATION je zimní čas ideálním pro psaní nové hudby, protože v té době je cítit temnota, chlad a deprese. Mám opravdu rád melancholické melodie, a vím jistě, že moje slabost pro tuto hudbu je ovlivněna přírodou a tím, že jsem vyrůstal v domě s melancholickou finskou hudbou atd.


Album jste vydali u Metal Blade Records. Předešlá nahrávka byla vydána u Century Media Records. Proč ta změna? Jak jste s Metal Blade Records spokojeni?

Změna byla čistě kvůli tomu, že nám skončila nahrávací smlouva se společností Century Media Records. Metal Blade Records pro EVOCATION byla volba číslo jedna a to je dáno několika fakty. Metal Blade má za prvé úžasný seznam klasických kapel jako Mercyful Fate, Slayer, Behemoth apod. A za druhé - mají na scéně skvělou pověst jako label, který podporuje vlastní kapely, a také mají pevný základ v extrémní metalové scéně. Pro EVOCATION možná nejdůležitější věc, proč jsme si vybrali Metal Blade Records je, že to jsou naši kamarádi a naše přátelství sahá až do samého počátku EVOCATION a to je začátek 90. let. Pro nás to znamená hodně spolupracovat s kamarády a nějakým způsobem cítíme, jako kdyby se pro nás kruh uzavřel podpisem smlouvy s Metal Blade Records. Jsme extrémně spokojeni s tím, jakou práci pro nás Metal Blade Records odvádí.

Přiznám se, že mám rád celou vaši diskografii. Začínal jsem poslouchat vaši kapelu ještě v době, kdy jste vydali svoji druhou demo kazetu v roce 1992. Líbí se mi vývoj, jakým jste prošli, jak se vyvíjíte. Jediným albem, které se mi nelíbilo, je předešlé „Illusions of grandem“ (2012). Nemůžu si pomoc, ale přijde mi jiné, nevýrazné. Skládali jste odlišným způsobem? Mně přijde tohle CD pro vás možná až netypické.

Moc díky za podporu v průběhu let! Jsou to lidé jako ty, kteří drží kapelu v chodu. Myslím, že nežijeme jen z hudby, ale je pro nás téměř zásadní slyšet lidi, jako jsi ty, kteří říkají, že hudba kterou děláme je provází v jejich životě. Poskytuje nám to potřebnou energii, abychom mohli pokračovat jako kapela dál!

Pokud jde o album "Illusions of Grandeur", shodneme se na některých věcech. Když ho dnes poslouchám, cítím že je přeprodukované, čímž mám na mysli, že zvuk je až moc čistý. Je tam příliš mnoho harmonických kytarových linek atd., díky čemuž celá produkce nemá potřebnou brutalitu, kterou jsme vždy měli. Skladby na tomto albu byly také více melodicky orientované, což bylo v protikladu k předchozímu albu "Apocalyptic", které bylo pravděpodobně naše nejbrutálnější album. Takže jo, v něčem o albu "Illusions of Grandeur" máš pravdu.

Nicméně musím zdůraznit, že se mi stále několik skladeb na tomto albu líbí, i když se produkce stala čistou. Se syrovější a brutální produkcí by se album podle mého názoru příliš nezměnilo ve srovnání s našimi předchozími záměry. Ale i bez ohledu na to, jsem na album "Illusions of Grandeur" hrdý a i na všechna předchozí alba, i když na každém albu se objevují věci, které bych zpětně chtěl změnit. V tuto chvíli jsem však nesmírně spokojen s  "The Shadow Archetype". Myslím, že je to nejsilnější album v naší diskografii, co se skladeb i produkce týče. Uvidíme, jak obstojí v čase ...


Nedávno jsme se s kamarády bavili, že by si rádi koupili vaše první nahrávky, stará dema, ale nemůžou je nikde sehnat. Neuvažujete o jejich znovu vydání?

Právě jsem to zkontroloval na internetu a většina věcí je stále k dostání v různých internetových obchodech. Některé vinyly můžou být vyprodané, ale CD a některé z nejběžnějších vinylových verzí jsou stále k dispozici. Dema z počátku 90. let jsme znova vydali na CD a vinylu prostřednictvím Century Media v roce 2012. Toto vydání je opravdu luxusní verzí s dvojitým 180g vinylem  a CD má 36 stránkový booklet s celou historií EVOCATION od prvních dnů až po dnešek atd. Všechno bylo remástrováno  v nejlepší kvalitě v Fascination Street Studiu.

Bohužel v současnosti neexistují žádné plány na opětovné vydání staršího materiálu. Kdyby byla možnost vydat stará dema v limitované edici na kazetě, pravděpodobně by jsme do toho šli. A nebo kdyby byla možnost vydat stará alba na obrazovém vinylu, pravděpodobně by se tak stalo. Ale řekl bych, že kromě toho neexistuje možnost na opětovné vydání starého materiálu.

Jste už dnes pamětníci. Když porovnáš vaše začátky a současnost, změnila se doba hodně? Myslím tím teď přístup fanoušků, labelů, promotérů apod. Často slýchávám, že „už to není takové, jako to bývalo“. Co si o tom myslíš ty?

Může být, ale nejsem si jistý, jestli se scéna změnila, nebo ne. Možná digitalizace hudební scény změninla postoj k hudbě a přiměla lidi a scénu, aby alba strávili rychleji a i rychleji produkovali. Životnost alba je dnes mnohem kratší a možná se to taky odráží v postoji k hudbě celkově. Někdy mám pocit, že hudba už nemá stejnou hodnotu jako měla kdysi v 90.letech. Podle mě je to smutné, ale nedá se s tím nic dělat.


V současné době si většina lidí nová alba stahuje z internetu a používá jen jeho digitální podobu. Jak vidíš tuhle problematiku ty? Zajímal by mě tvůj pohled jako muzikanta

Snažím se přijmout hudební scénu tak, jak je, to znamená včetně digitalizace. Například služby jako Spotify jsou skvělým vynálezem pro uživatele, ale na hovno pro kapely, co se týče výnosu. Já miluju Spotify z pozice uživatele, ale jako hudebníka mě to sere. Když nemáš fyzickou kopii alba, tak to znehodnocuje práci, která za tím albem je.

Jsou nějaké desky, které tě v poslední době oslovily?

Nejlepším novým albem, které jsem v posledních několika letech poslouchal, bylo album At The Gates "At War With Reality". Opravdu silné album podle mého názoru a titulní skladba sama o sobě je podle mě jednou z nejsilnějších skladeb At The Gates vůbec. Rozhodně doporučuju! Bylo mi opravdu líto, když jsem slyšel, že hlavní skladatel Anders Björler nedávno opustil kapelu. Myslím, že bude těžké vytvořit kouzlo At The Gates bez něj na palubě ... Další kapely na Death Metalové scéně, které jsou momentálně zajímavé, jsou například Vallenfyre, Memoriam, Firespawn a The Lurking Fear.

Znáš, posloucháš nějaké kapely z České republiky?

Bohužel, českou metalovou scénu neznám. V dnešní době už neposlouchám moc nové muziky. Občas dostanu tip od kamaráda, tak se na to podívám, ale prostě jsem se zasekl s objevováním nových kapel.


Co chystají EVOCATION v nejbližších měsících? Podpoříte novinku nějakým delším turné a zavítáte také k nám do České republiky?

V tuto chvíli pracujeme na tom, abychom odehráli nějaké koncerty k novému albu. Mělo by být i nějaké tour, ale zatím nemáme žádné informace, které bychom mohli fanouškům poskytnout. Nejdříve chystáme koncerty v našem rodném měste Boras a poté snad i nějaké evropské koncerty. Česká Republika by byla úžasná, ještě jsme tam neodehráli jediný koncert. Hráli jsme v sousedních státech, ale bohužel ne v České Republice. Pro mě osobně by bylo skvělé si tam zahrát, protože jsem si tuhle zemi zamiloval. Byl jsem tam několikrát na dovolené. Hlavní město Praha je neuvěřitelně krásné a jídlo a pivo je prostě úžasné. Jsem si jist, že ještě několikrát Českou Republiku v budoucnu navštívím a to s či bez EVOCATION. Ale doufám, že s EVOCATION.

Děkuji za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny dobrých nápadů.

Díky za podporu Evocation a doufáme, že se v budoucnu potkáme se čtenáři na nějakém koncertu.

Cheers / Marko Palmén – Guitars tuned in B-flat since 1991